Tunneler på billigsalg?

Det er en kjent sak at volumet på underjordsdrift i Norge varierer mye fra år til år. Høsten 2008, på begynnelsen av finanskrisen, ble det fra regjeringshold varslet en kraftig økning i bygging av jernbane- og veitunneler.

Frode Nilsen

Prosjektdirektør

Leonhard Nilsen & Sønner As

 

Andre gjestekommentatorer

Ole Wiig, NSW

Kim Robert Lisø, SINTEF Byggforsk

Kyrre Olaf Johansen, Entra

Elisabeth Enger, Jernbanedirektør

Jon-Erik Lunøe, Selvaagbygg

Johan Arnt Vatnan

Morten Christensen, Teknobygg

Bård Hoksrud, FrP

Hanne Rønneberg, SINTEF Byggforsk

Ketil Lyng, BNL

Sven Christian Ulvatne, BackeGruppen

Steinar Gullvåg, Ap

Bjørn-Erik Øye, Prognosesenteret

Petter Eiken, Skanska

Terje R. Venold, Veidekke

Øyvind Halleraker, Høyre

Jon Sandnes, EBA

Pål Egil Rønn, AF Gruppen

Liv Kari Skudal Hansteen, RIF

Martin Mæland, OBOS

Terje Nøstdal, Belief

Frank Ivar Andersen, Byggmesterforbundet

Trygve Slagsvold Vedum, Venstre

Dette for å holde oppe sysselsettingen og aktiviteten i bransjen. Vegdirektoratet var bekymret for at det kort og godt ikke var nok kapasitet i markedet. Dette gjorde trolig sitt til at entreprenørene i tunnelbransjen bygde opp kapasiteten samt at det kom nye aktører til. Og selv om regjeringen gjør hva den kan for å skryte om hva de har gjort på samferdselssektoren, viser sannheten en sterk nedgang i aktiviteten. Norsk Forening for Fjellsprengningsteknikk (NFF) utarbeider en årlig statistikk for aktiviteten på underjordsdrift i Norge, viser en nedgang på over 40 % fra ca. 4,1 mill. m3 i 2008 til 2,4 mill. m3 i 2009. Og det er liten grunn til å tro at volumet vil overstige noe særlig over 3,0 mill. m3 i år. Vegdirektoratets bekymring for kapasitetsmangel er en særdeles grov feilvurdering!

Vårt firma Leonhard Nilsen & Sønner (LNS) har vært største aktør på underjordsdrift i Norge de tre siste årene. I løpet av året 2008 og i januar 2009 fikk LNS to relativt store kontrakter på tunneler for Statens vegvesen og en stor for Jernbaneverket. Firmaet har deltatt på over 80 % av alle tunnelanbud som har vært i Norge de siste årene og mener selv å ha inngående kunnskaper om prisnivået.

Fra siste halvår av 2009 har det vært en markert endring i prisnivået på anbudene for tunneler. Anbudene som er kommet inn er langt under byggherrens egne estimater. Sammenligner vi prisene med våre 3 siste samferdselskontrakter, er etter vår mening prisene minst 20 % lavere enn i begynnelsen av 2009, sannsynligvis enda mer! Det er all grunn til å tro at entreprenørene betaler omtrent det samme for materialer og utstyr, noenlunde samme lønnsnivå og ressursbruk. Så hva i all verden er det som er i ferd med å skje? Kalkulerte virkelig entreprenørene med marginer på godt over 20 % for vel ett år siden? Eller er norske entreprenører blitt 20 % mer effektive det siste året? Det er lite sannsynlig og ville i så fall være sensasjonelt! I entreprenørbransjen blir resultater på mer enn 5 % regnet som meget bra. Det finnes eksempler på entreprenører som aldri har hatt overskudd og hvor eierne fortsatt tillater at det gis anbud hvor sannsynligheten for et positivt resultat er minimal. Når vi vet hvilke resultater det har vært i bransjen og reflekterer over det nye prisnivået, er det all grunn til bekymring. Personlig er jeg rimelig sikker på at noen må stå frem å forklare dårlige resultater i løpet av et par år.

For byggherrene er det godt nytt at man får lave anbud. Kravene til HMS og kvalitetssikring økes stadig fra de samme byggherrene. Det er forståelig og meget bra. Men det er all mulig grunn til bekymring for oppdragsgivere på lengre sikt. Det er en kjent sak at ved lave anbud spares det på det meste, og ofte er nettopp HMS og kvalitet som først er skadelidende.

Dersom dagens lave prisnivå vedvarer vil det kunne føre til færre aktører og mindre konkurranse. Dette er verken entreprenører, byggherrer eller leverandører tjent med. Det hadde kommet hele bransjen mye mer til nytte med et jevnt aktivitetsnivå. Og det skulle være nok av prosjekter å gripe fatt i her i landet. Norge er på bunnivå i Europa i når det gjelder investeringer i samferdsel, uansett hvordan man regner! Da holder det ikke å si det er så dyrt å bygge i Norge. Det blir dyrt å bygge når staten svinger så mye med aktivitetsnivået for bransjen. Tenk om vi hadde hatt noen politikere med visjoner i dette landet!

Vi vet at norsk tunnelteknologi er i blant de beste i verden og regnes i mange sammenhenger som ”the state of the art”. Min påstand er at verdens beste entreprenører holder på å ”konkurrere hverandre i hjel” her i Norge. Så hvorfor ikke tenke nytt? Hvorfor drar vi ikke sammen ut i den store verden og nettopp selger norsk tunnelteknologi? Hvorfor samarbeider ikke norske entreprenører, konsulenter, leverandører og gjerne norske byggherrer som satser i utlandet bedre? Verktøyet er klart; Norwegian Tunnelling Network (NTN) er nettopp opprettet med tanke på dette. Og NTN er til for å brukes! LNS har prosjekter i utlandet og har fortsatt store ambisjoner her. Om andre norske entreprenører ønsker å samarbeide med oss, så er dere hjertelige velkomne! Men dersom dagens prisnivå fortsetter her i landet vil jeg si til norske byggherrer: Løp og kjøp mens dere enda kan! Og til norske entreprenører; Nå er jaggu tiden kommet til å tenke gjennom hva vi holder på med!