Sprekk på 50 millioner

Atlanterhavstunnelen blir 50 millioner kroner dyrere enn ventet. Kostnadssprekken må i sin helhet dekkes av staten, skriver Tidens Krav.

Da vegdirektør Terje Mo Gustavsen 19. desember i fjor åpnet Atlanterhavstunnelen, visste han neppe at staten noen uker senere ville få en slik ekstraregning.

Sluttsummen ligger i øyeblikket an til å bli 880 millioner 2009-kroner, mens kostnadsrammen var 830 millioner. Altså ligger det an til en kostnadssprekk på 50 millioner kroner.

Staten betaler
Det rapporterer prosjektleder Halgeir Brudeseth i et brev til styret i Atlanterhavstunnelen AS.

Heldigvis for bompengeselskapet og trafikantene blir det ikke de som skal betale kostnadssprekken.

– Ifølge bompengeavtalen skal all kostnadsøkning ut over kostnadsrammen på 830 millioner 2009-kroner betales av staten, melder Brudeseth.

Beskjedent
Staten har tidligere fått beskjed om at de må dekke forsinkelseskostnader med drøyt 20 millioner kroner fordi tunnelen ikke ble ferdig i rett tid.

Med kostnadssprekken på 50 millioner kroner på toppen, øker nå statens bidrag til Atlanterhavstunnelen ganske vesentlig.

Totalt kommer statsbidraget ifølge TKs beregninger opp i drøyt 170 millioner 2009-kroner.

Det opprinnelige bidraget – som lokalt har vært betraktet som ganske beskjedent – var i utgangspunktet beregnet til 101 millioner 2009-kroner.

To år ekstra
Det besto av en bevilgning på 35 millioner 2005-kroner, et beløp som nå er oppjustert i forhold til anleggsindeksen til 45 millioner 2009-kroner.

I tillegg kommer 26 millioner kroner i det som ble kalt «alternativ bruk av fergesubsidier». Oppjustert er dette beløpet nå beregnet til 56 millioner kroner, opplyser Halgeir Brudeseth.

Førstnevnte beløp skal utbetales i år, mens fergesubsidiene skal utbetales porsjonsvis i 15 år.

Skulle trafikantene tatt ekstrakostnadene på vel 70 millioner kroner, ville det ifølge TKs beregninger ført til at innkrevingsperioden ble forlenget med henimot et par år.

Men uansett må man ikke glemme at det er bilistene og lokalsamfunnet som har tatt det aller meste av regningen for dette tunnelprosjektet, hevdes det overfor Byggeindustien.

Ellers viser trafikkutviklingen meget hyggelig tall siden åpningen før jul.

Les mer om saken på www.tk.no