Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Jernbaneverket klarer ikke å svare

Publisert: 07.02.2010 11:45. Sist endret: 27.11.2013 19:22.

Samferdselsdepartementet spør om togkaoset rundt Oslo kan bli løst raskere hvis flere strekninger blir stengt for vedlikehold i år. Jernbaneverket har ikke folk til å svare på spørsmålet.

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen

  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo

  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen

Nettleder

Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030

Les også:

  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Skal opprette samordningsråd for digitalisering i byggenæringen
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Grønn Byggallianse og FutureBuilt inn i ombruksbyget KA13
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • Innreiserestriksjonene videreføres fram til 13. mai
  • Høyde-Service Utleie etablerer seg på Langhus
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal

Flere kontrakter

  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
  • Skal utføre nye bølgemålingar i Bjørnafjorden
  • Skanska og Base fortsetter sammen i Stavanger
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Gradvis betre kapasitet gjennom Oslo
 

Jernbaneverket gjer for tida ei rad små og store tiltak som skal gje ein robust jernbane og 20-30 prosent auka kapasitet gjennom Oslotunnelen frå 2012. I tillegg vil det neste år bli lagt fram ei større utgreiing som tek stilling til heile Oslo-navet og kva som bør gjerast på lang sikt, skriv Jernbanemagasinet.

 - Vi har i dag store problem med både punktlegskap og regularitet, seier Jernbaneverkets plan- og utviklingsdirektør Anita Skauge. - Det absolutt viktigaste er difor å gjere ferdig dei fornyingsarbeida vi er i gang med på strekninga frå Lysaker til Etterstad. Dette er eit omfattande prosjekt der vi nytter ein halv milliard kroner i året. Arbeida blir ferdige i 2012.

- Vi tek mellom anna i bruk ny teknologi med akseltellarar som skal vise kvar toga er hen på sporet. Vidare vil vi få inn eit nytt system for å overvake sporvekslar samt ei eige straumskjene i staden for kontaktleidningar, fortel Skauge. Ho minner og om at vestkorridoren vil stå ferdig før ein ny ruteplan vert sett i verk frå desember 2012:

- Nye Lysaker stasjon med fire spor sto ferdig i 2009. I august 2011 er fire spor mellom Lysaker og Sandvika fullførde. Vi gjer og ein del signal- og sportilpasningar for å fjerne flaskehalsar på Skøyen/Bestum.

24-26 tog i timen

- Til saman vil desse tiltaka gjere det mogeleg å åpne for 20 prosent fleire tog i timen gjennom Oslotunnelen, det vil seie 24 tog i timen kvar veg. Når vi har hausta erfaringar med den auka trafikken, vil vi vurdere om vi kan få til ei ytterlegare trafikkauke. I så fall vil det da kunne gå 26 tog i timen gjennom tunnelen - ei auke på 30 prosent i høve til dagens kapasitet, fortel etatsdirektøren.

- Nokre spør seg om ikkje ei så stor trafikkauke vil skape ytterlegare forseiningar?

- Det er noko vi set alt inn på å unngå. Difor arbeider vi med ein plan for betre kapasitet som vil munne ut i ytterlegare åtgjerder. Mellom anna legg vi planer for å endre sporarrangementet for å få til ein meir effektiv togtrafikk,.

- Alle tiltaka som er og vil bli gjort fram mot 2012, skal sikre kapasitet gjennom Oslo slik at vi får full effekt av utbygginga av intercitystrekningane på Austlandet, – med halvtimesfrekvensar gjennom Vestfold og Østfold, samt at vi får gjort godsstrategien i tråd måla med Nasjonal transportplan for 2010-2019.

Stort utgreiingsarbeid

- Vil det ikkje bli behov for enda fleire spor gjennom Oslo etter kvart som befolkninga og trafikken aukar i Oslo-området?

- Jernbaneverket har her allerede sett i gang eit utgreiingsarbeid som vil gå føre seg i eitt til eitt og eit halvt år framover. Vi vil da sjå på heile sporsystemet i Oslo-området, inkludert Oslotunnelen og Oslo S. Vi tek sikte på å lage eit grunnlag for ei slik avgjerd i neste nasjonale transportplan for perioden 2014-2023. Eitt spørsmål som vi her går inn i, er hvilken marknad jernbanen skal tjene i høve til for eksempel annen kollektivtrafikk. Vidare skal vi sjå på framtidas driftsopplegg – korleis toga skal køyre. Kapasitet i form av fleire seter (til dømes lengden på toga) vil og kunne vere eit tema. Vi vil og sjå på ulike infrastrukturløysingar, mellom anna ny tunnel og kostnadene for ulike tiltak. Når dette utrgreiingsarbeidet er gjort, vil vi ha eit grunnlag for å leggje fram langsiktige tiltak for jernbanen gjennom Oslo.

Få fart på toga

Anita Skauge poengterer at togets føremon er å knytte regionar saman.

- Det er berre jernbanen som verkeleg kan redusere tidsavstanden mellom byane på Austlandet på ein miljøvennleg måte. Men da må vi få opp farten på toga, og for å få til det må vi snarast råd byggje ferdig dobbeltspor til Skien, Halden og Lillehammer og endeleg byggje Ringerikstunnelen vestover.

Dinest ynskjer vi å sjå på korleis jernbanen kan byggjast ytterlegare ut i landet elles. Men det set føre ei politisk aksept for at vi verkeleg skal satse på ein moderne jernbane i dette landet, seier Jernbaneverkets plan- og utviklingsdirektør, Anita Skauge.

 

De som kunne ha svart på departementets spørsmål, er isteden opptatte med å løse akutte driftsproblemer.

«Under henvisning til den senere tids utfordringer med nettopp jernbanens driftsstabilitet, har flere av de av Jernbaneverkets medarbeidere som har vært engasjert i besvarelsen av departementets brev, i stedet måtte prioritere arbeidet med å løse jernbanens driftsproblemer fra dag til dag», skriver trafikkdirektør Arne Habberstad i et svarbrev til departementet.

Habberstad ber om å få vente til 1. mars med å svare på departementets spørsmål.

Utålmodig

Henvendelsen fra departementet har en utålmodig tone. Brevet er en oppfølging av en bestilling departementet sendte 10. november i fjor. Departementet understreker at de er opptatt av at «en varig bedret driftsstabilitet innen jernbanen i Norge generelt og i Oslo spesielt raskest mulig kommer på plass.»

Departementet ber Jernbaneverket vurdere om enda flere stengninger i løpet av 2010 kan gi den ønskede driftsstabiliteten raskere.

Informasjon

«Jernbaneverket må klarlegge og avveie fordeler og ulemper både for togselskapene og jernbanens brukere», heter det i brevet.

Departementet understreker også at det er meget viktig at passasjerene blir godt informert om stengningene. Det er ifølge departementet også viktig at Jernbaneverket og togselskapene formidler årsaken til stengningene og de positive effektene som kommer ut av vedlikeholdet.

Får utsettelse

Departementet aksepterer at Jernbaneverket ikke er i stand til å svare på spørsmålene innen 1. mars. Men departementet er ikke begeistret over at Jernbaneverket venter tett opp til den opprinnelige svarfristen med å be om mer tid.

«For framtidige tilfeller er det ønskelig om det bes om utsettelse tidligere», heter det i vedtaket der fristen til å svare settes til 1. mars

Nøkkelord:

Anlegg, Næringsliv, Transport / Bil
 

Entreprenørene skal ikke lenger betale moms på omtvistede krav

 

Stortinget har vedtatt startskuddet for Nord-Norgebanen

 

Hareide: Uansvarlig og urealistisk å bygge Nord-Norgebanen

 

Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksveiene i Stor-Oslo

 

NRC fikk kontrakt på Fornebubanen

 

Vegvesenet vil dele opp 9,6 milliarders prosjekt i tre kontrakter

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris

Annonsørinnhold
 

Mapei-løsninger gir betong-konstruksjoner lengre levetid


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen