Trasevalget er snart klart på Opdølstranda

Traseen for den nye tunnelen gjennom Oppdølsstranda er nå i ferd med å utkrystallisere seg, skriver Tidens Krav.

 

Tunnelinnslaget på Sunndalsøra kommer i området bak det gamle slakteriet. I Modalene kommer Statens vegvesen trolig til å velge det alternativet som munner ut ved Nylykkja lengst opp mot Ålvundeid.

Det bekrefter Per-Bjørn Gjelsten i Statens vegvesen overfor Tidens Krav. Han er nå utpekt som prosjektleder for den nye tunnelen gjennom Oppdølsstranda.

Rasfare

Valget av innslagspunkt på Sunndalsøra er gjort ut fra andre alternativ viste seg å by på usikkerhet i forhold til rasfare.

Ulempen med innslagspunktet på Sunndalsøra er at flere bygninger må bort. Blant annet gjelder dette det gamle slakteriet, en kommunal bolig og et lagerbygg eller to i tillegg til at eiendommene til T. Ottem og Franzefoss blir berørt.

Våren 2011

Det kjøres nå et parallelt løp hvor det jobbes både med reguleringsplan og konsekvensutredning for tunnelen.

Tidsplana ser i øyeblikket ut til å kunne gi anbudsutlysning i desember, valg av entreprenør i løpet av vinteren og fysisk oppstart av tunnelarbeidet i april neste år.

Hvor lang tid det vil ta å fullføre tunnelen, avhenger av om man lykkes å etablere drift fra to eller fire stuffer. Blant annet har det vært snakk om å ta et tverrslag i Sandvika slik at man kan jobbe begge veier fra dette samtidig som det pågår drift både fra Sunndalsøra og fra Modalene.

Overskuddsmasse

– Dette er foreløpig uvisst, og avhenger blant annet av om vi får tillatelse til å tippe overskuddsmasse på sjøen og til å etablere et permanent massedeponi i Modalene, sier Gjelsten.

Saken er nemlig den at tunnelen vil gi mer stein enn man i dag ser anvendelse for. Det er totalt snakk om mellom 700.000 og 800.000 kubikkmeter fjell.

Mye av massen vil gå med til å fylle opp et nytt, kommunalt industriområde på Sunndalsøra. Samtidig har Hydro Aluminium meldt interesse for en ikke ubetydelig mengde. En del vil også kunne brukes til nye tilførselsveier og til gang- og sykkelvei.