I Norge har vi en kjøpesenterforskrift som nærmest gjør det umulig å bygge nye kjøpesentra på mer enn 3 000 kvm utenfor byene. Det er selvsagt mulig også å bygge ut dem som allerede ligger der. Til Aftenposten sier miljøvernminister Erik Solheim at han synes at argumentene til motstanderne av kjøpesenterforskriften er tøvete.
Dersom Solheim er redd for økt biltrafikk, må det da være bedre å kjøre til et kjøpesenter som ligger tett opp til en by eller et tettsted i Norge enn at man skal kjøre helt til Sverige. Hvem som tøver i denne debatten kan derfor diskuteres. I mellomtiden taper Norge store inntekter – og vi taper mange arbeidsplasser. Byggenæringen taper også på at fornuftige prosjekter i Norge ikke får de tillatelser man trenger for å bygge på grunn av kjøpesenterforskriften.
Mange norske byer er i dag komplisert og vanskelig å kjøre i – og ikke minst å parkere i. Det er også svindyrt. Når man skal handle mat og andre varer for en periode, prioriterer folk flest at bilen kan stå så nære kjøpesenteret som mulig. Det å bakse på trillevogner og bærenetter rundt om i byen er slett ikke enkelt. Men det bryr vel ikke miljøvernministeren noe særlig.
Nordmenn handler nå for ti milliarder kroner i Sverige. Olav Thon eier tre av de største sentrene som totalt omsetter for nær fem milliarder kroner.
- Nøkkelord
- Leder