Tester ut ny metode i kvikkleira

En helt ny metode tas i bruk for å bygge sikkert i kvikkleira på Møllenberg i Trondheim.

Den nye Strindheimtunnelen som bygges i Trondheim øst graves dypt igjennom kvikkleire på Møllenberg, og dermed oppstår det noen ekstra tekniske utfordringer.

- Vi bruker denne metoden fordi den gir oss en sikrere løsning, sier byggeleder Anders Beitnes i Statens vegvesen. Det er Skanska som skal bygge Strindheimstunnelen.

Lager en tett vegg av stålrør

Metoden som er valgt for å få en helt stiv karm rundt byggegropa er å bruke stålrør som er 60 cm i diameter som spunt. Stålrørene føres ned igjennom leira og bores 1,5 meter ned i fjellet hvor de støpes fast. Leira på utsiden av stålrørene skal røres minst mulig, derfor blir den overflødige leira skylt opp igjennom røret med vann etter hvert som røret føres ned. Stålrørene blir låst sammen og står som en tett vegg på hver sin side av byggegropa. Når de er på plass, kan man tette berget under og så grave ut leira som ligger i midten uten å endre vanntrykket i leira på utsiden.

Til sammen 329 stålrør skal settes ned og vil til sammen danne en karm på 500 kvadratmeter. På tuppen av hvert rør settes det en spesiell borkrone som koster 30 000 kr stykket. Denne borkronen blir sittende fast på røret og liggende igjen i fjellet. Det er en dyr, men sikker metode som er valgt.

- Må sikre oss at valget er riktig

Denne uka foregår det testing av denne metoden på parkeringsplassen utenfor den Nyapostoliske kirken på Møllenberg. Det er først i september at stålrørspuntingen blir satt i gang for alvor.

- Årsaken til at det testes ut allerede nå er at metoden er ny og at en stor mengde materiell må bestilles, og det er viktig å ha alt på plass innen september. Vi må sikres oss at valget er riktig, og ha bestillingen klar i tide, det sier byggeleder Beitnes.

Les mer om prosjektet her