Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Signalfeil i Oslo-området en saga blott i 2012

Publisert: 03.02.2010 15:15. Sist endret: 27.11.2013 19:22.

Jernbaneverket har som mål at alt som heter signalfeil i Oslo-området har opphørt i 2012. Det er nylig bestilt teknologi for dette formål for 100 millioner kroner.

  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune

  • Ved dette NCC-prosjektet er det snart gjennomført 1.000 koronatester

  • Offentlig ansatte stiller klare krav om høyere reallønn

  • VVS Norge og Fagskolen Oslo skal løfte BIM-kompetansen

Nettleder

Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?

Les også:

  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
  • Vil bli et koronavalg
  • Fortsatt stor diskusjon rundt det som vil bli Norges største byggeprosjekt
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Ved dette NCC-prosjektet er det snart gjennomført 1.000 koronatester
  • Offentlig ansatte stiller klare krav om høyere reallønn
  • VVS Norge og Fagskolen Oslo skal løfte BIM-kompetansen
  • XL Utleie etablerer ny avdeling i Ås
  • AF Gruppen utvider konsernavtale med Dalux
  • Utvider settefiskanlegg
  • - Viktig å gå i samme retning
  • Oljefondet la på seg over 380 milliarder i første kvartal
  • SINTEF: BAE-næringen trenger felles satsing på digitalisering
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune

Flere kontrakter

  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal
  • NRC fikk kontrakt på Fornebubanen
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Av: email authorNTB

Informasjonssjef Kjell Bakken ved utbyggingsseksjonen i Jernbaneverket (JBV) sier til NTB at denne teknologien er mer robust og mindre sårbar enn system som i dag styrer signalanleggene.

Innen 2014 skal det meste av eldre infrastruktur fra Lysaker, gjennom tunnelene under sentrum, på Oslo S og videre til Etterstad være byttet ut. Det er bevilget 2 milliarder kroner til dette arbeidet. I år skal det brukes vel 740 millioner, og de følgende årene fram til 2014 skal det brukes vel en halv milliard kroner i året.

Oslo-problem
Selv om signalfeil langs jernbanelinjene er noe som skjer over hele Norge, er dette i all hovedsak et problem som er knyttet til den store togtrafikken i Oslo-området. Her ruller det jevnt over 600 tog i døgnet. Når en feil oppstår, har den en tendens til å berøre trafikk over et stort område.

– I dag er togstrekningene inndelt i soner eller blokker, og er helt avhengig av en sporfeltteknologi. Når toget passerer et punkt på vei inn i en ny sone, blir det sendt strøm fra en skinne til den andre gjennom togets aksling. Men fuktighet, støv og skitt som legger seg i skinnene kan forhindrer at signalene når fram. Dataanlegget gir da ikke toget lov til å kjøre videre og sender rødt lys. Dermed stoppes all trafikk bakover. Oslo-området består av fem slike blokker, forklarer Bakken.

Helt isolert system
Den teknologi som nå tas i bruk – akseltellerne – har eksistert siden 1980-tallet. I årene som har gått har ikke de som steller med jernbane i Norge hatt penger til eller funnet det regningsvarende å innføre det hos oss. Men nå skjer det.

– I løpet av inneværende år begynner vi å montere det nye systemet, som er helt isolert og som ikke påvirkes av miljøet slik sporfeltteknologien er. Nå får vi akseltellere som står ved siden av sporet og teller antall akslinger som passerer. Passerer seks akslinger, gir den beskjed til en datasentral om det. Lenger borte i samme blokk eller sone står en ny teller og reagerer når nye akslinger farer forbi. Hvis antallet stemmer, «frigjøres» denne strekningen og trafikken bak får grønt lys, sier Kjell Bakken.

Han sier at strekningen Sandnes–Stavanger allerede er utstyrt med akseltellere. Og parallelt med signalopprustningen tar Jernbaneverket også et grep om problemene med sporvekslerne. I tider som disse oppstår mange feil som skyldes snø og is. I tunnelene under Oslo S er det helt nye vekslere nå, og de fungerer knirkefritt, sier informasjonssjef Kjell Bakken i Jernbaneverket.

Nøkkelord:

Anlegg
 

Ved dette NCC-prosjektet er det snart gjennomført 1.000 koronatester

 

Startet med litt verktøy og en sliten servicebil
- nå omsetter de to kompisene for 200 millioner

 

Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune

Betonmast Røsand skal bygge Sommerro avlastningsboliger for barn og unge med nedsatt funksjonsevne for Kristiansund kommune. Prosjektet er en totalentreprise med en kontraktsverdi på om lag 68,5 millioner kroner eksklusive merverdiavgift.

 

SAMMEN2020: - Viktig å gå i samme retning

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen