Roser ny krandrill

En nyutviklet krandrill spilte en sentral rolle da Mesta Drift utførte sikringsarbeider i forbindelse med steinraset ved Austamannalitunnelen på E134 ved Haukeli.

Fakta om krandrillen

- Europas eneste typegodkjente løfteutstyr for personløft med boreutstyr (ifølge Mesta).

- Boremaskinen er montert på en beltegående mobilkran

- Krandrillen er utviklet av Mesta Drift, Stangeland Kran, Liebherr og AMV

- Borer hull på 100mm og opptil 30 grader stigning

- Boltelengder opp til 22 meter

- Oppfyller kravene i Arbeidstilsynets HMS-forskrifter

- Rekkevidden på krandrillen er 54 meter

Steinraset ved Austamannalitunnelen på Haukeli gikk 20. november i fjor og tunnelen måtte umiddelbart stenges. Mesta Drift fikk i oppdrag av Statens vegvesen å sikre fjellsiden over betongkulverten, hvor raset hadde sitt utspring.  Sikringsarbeidene startet ni dager etter raset hadde gått.

 Mesta Drifts nye krandrill var sentral i arbeidet med fjellsikringen. For å komme i gang med arbeidene måtte krandrillen på 100 tonn løftes opp på tunnelportalen. Statens vegvesen måtte i forkant beregne at portalhvelvet kunne tåle belastningen av krandrillen. En 160 tonns kran måtte til for å utføre løftet av krandrillen.

 Tre Mesta ansatte og en kranfører fra Stangeland Kran var i sving med sikringsarbeidene som ble utført i krevende omgivelser med hensyn til fjell, vind og temperatur.

 Ifølge Mesta Drift sørget den nye krandrillen for at sikringsarbeidene ble utført raskere og tryggere enn om arbeidene skulle vært utført på tradisjonell måte. Mesta Drift mener også at bruk av krandrillen gjorde at tunnelen kunne åpnes betydelig tidligere enn uten bruk av nyvinningen.