Østlandet tyvstarter

Den nye regjeringen vil som kjent gjøre store endringer med offentlig sektor. Statens vegvesen blir høyt prioritert i dette arbeidet. Vegsjefene i Oppland, Hedmark, Oslo, Østfold og Akershus har nå tyvstartet med å intensivere prosessen for et mer moderne og effektivt Statens vegvesen i de fem fylkene.

I et møte på Lillehammer mandag, bestemte de seg for å iverksette Aksjon tjuvstart, hvor hensikten er å raskt finne frem til og iverksette samarbeidstiltak som fører til mer effektiv drift og bedret kundeservice. - Det er enighet i etaten og politisk støtte for en omstillingsprosess som skal gjøre Statens vegvesen til et bedre Vegvesen for våre kunder. Vi ønsker å komme i gang med praktiske forbedringer umiddelbart, sier vegsjef Andreas Setsaa ved Oppland vegkontor. Vegdirektoratet har i samarbeid med landets vegsjefer foreslått å regionalisere Vegvesenet i fem regioner fra 2003. Vegvesenet har fortsatt ikke pekt ut sine nye regionhovedsteder, men de ansatte i de fem fylkene i Region Øst blir samlet under en felles ledelse som skal sørge for en mer effektiv administrasjon. En bestemmelse om hvor de nye regionhovedstedene skal ligge vil bli bestemt om kort tid. Fellesfunksjoner I praksis foreslås det at Vegvesenet effektiviserer ved å sentralisere fellesfunksjoner som det er lønnsomt å sentralisere, mens kundeservicen desentraliseres og da nærmest mulig etatens kunder. Regjeringen har lagt opp til at landet skal deles i et 30-talls lokale distriktsvegkontorer til erstatning for dagens vel 70 trafikkdistrikter og 19 fylkesvegkontorer og det er antydet at den nye Region Øst vil få syv slike enheter. Produksjonsvirksomheten skal organiseres i tre regioner fra 1. januar 2002, og er foreslått gjort om til statlig aksjeselskap. Det hele blir trolig endelig avklart i løpet av våren. I møtet på Lillehammer mandag diskuterte vegsjefene og avdelingslederne ved vegkontorene i østlandsområdet hvordan de skal gjennomføre prosessen frem mot en iverksetting av den nye organiseringen av Vegvesenet i løpet av neste år. - Vi vil ikke vente til alle detaljer er avklart før vi begynner å ta ut fordelene ved å samarbeide tett over de nåværende fylkesgrenser, sier vegsjef Helen Wigdel i Hedmark. I møtet ble det gjort kjent at utbygging av E6 fra Jessheim i Akershus gjennom Hedmark til Otta i Oppland skal organisert som et felles regionalt utbyggingsprosjekt. Det ble også tatt til orde for et langt tettere samarbeid om rekruttering og kompetanse samt aktiviteter på trafikksikkerhetsområdet. - Vi vet at vi har svært mange dyktige medarbeidere i etaten, som gjør en solid innsats innenfor sine arbeidsområder. Det er viktig for oss å organisere oss slik at denne kompetansen ivaretas, sier vegsjef Olav Sætre i Østfold. - Et ønske om mer effektiv drift innebærer at mer penger skal ut på vegen, til beste for de som har behov for et godt hovedvegnett, sier vegsjef Sidsel Sandelien i Oslo. - Vi ønsker at Statens vegvesen fortsatt skal være preget av medarbeidere med høy kompetanse, og skal fremstå som en attraktiv arbeidsplass, sier vegsjef Stein Fyksen i Akershus.