Gumpens Auto Øst

Gumpens Auto Øst

Sted: Kristiansand

Prosjekttype: Nybygg

Totalkostnad eks mva: 75 millioner kroner

Bruttoareal: 6.000 kvm

Byggherre: Gumpen Bileiendom

Totalentreprenør: Kruse Smith Entreprenør AS

Arkitekt: Spiss Arkitektur & Plan

Rådgivere: RIB og RIBr: Agderplan - RIV: Rivco og Multiconsult

Underentreprenører og leverandører: Oppmåling: Landmåler Sør - Grunnarbeid, utomhus og park: Aateigen - Ferdigbetong: Betong Sør - Armering: Stål & Agentur - Betongtrapper: Nor Element - Plattendekker: Färdig Betong - Stålarbeid, platekledning, porter og beslag: Icopal Metall - Tak: Icopal Tak - Ståltrapp: SL Mekaniske - Stålrigelvegg: Europrofil - Glass- og aluminiumsarbeider: Tore Andersen - Montering Audifasade: Warmbrodt Blikkenslager - Maler: Malco - Mur og flis. Torbjørn Gautestad - Systemvegger og himlinger: GHV Montasje - Blikkenslager: Ulstein blikkenslager - Rørlegger: Halvard Thorsen - Ventilasjon: Oras - Elektro: TM Elektriske - Branngardin: Bramo Glass og Klima - Lås og  beslag: Norlock - Avfallshåndtering: Veolia Miljø Gjenvinning

Gumpens Auto Øst i Sørlandsparken er Norges første bilforretning som er utformet etter Audis nye retningslinjer for slike bygg.

Prosjektleder Sverre Hille i Kruse Smith Entreprenør sier at det finnes to lignende bygg til i Norden.

75 millioner kroner
Bygget er på 6.000 kvadratmeter og inneholder nybilhall, utleveringsom, bruktbilhall, kontorer, verksted, lager, spiserom og parkeringskjeller. Tiltakhaver er Gumpens Bileiendom. Bygget kostet 75 millioner eks mva og er tegnet av Spiss Arkitektur & Plan. Det er oppført av Kruse Smith. Tett bygg skjedde i totalentreprise, mens resten av arbeidet ble utført etter samarbeidsmodell. Byggestart var i juni 2008. Bygget stod ferdig i november i fjor, innen tidsplan og budsjett.

Nybilhallen er på 1.300 kvadratmeter, bruktbilhallen 550 kvadratmeter, verkstedet 650 kvadratmeter og mezzaninetasje på 450 kvadratmeter. Resten er parkering og lager.

Venter salgsøkning
Daglig leder Per Gunnar Aasen i Gumpens Auto Øst sier at han venter økning i salget av Audi etter at det nye butikkbygget er tatt i bruk.

– Vi solgte 70 nye Audier den første uken. Audi har en sterk posisjon i Kristiansand og vi håper å befeste den posisjonen. Kruse Smith fortjener skryt for bygget. Det vil gi den Audi-opplevelsen vi ønsker å gi våre kunder.

Stål, glass og betong
Tomten bygget ligger på er tre mål og flat. Grunnen bestod av fjell og jord. Cirka 1.000 kubikkmeter faste masser er sprengt ut. Jorden er masseutskiftet med sprengstein.

Bygget har kvadratisk form. Kjelleren og noen bærende vegger er i plasstøpt betong. Ut over det har bygget bærekonstruksjon i stål. Taket er isolert og tekket med stålplater. Fasadene består av glass og en kombinasjon av korrugerte stålplater med Audi-plater utenpå, noe som gir en tilnærmet vedlikeholdsfri fasade.

Innvendig er det flis på gulv og perforerte gipsplater i himlingen i nybilhallen. Mellom nybilhallen og resten av bygget går det en buet, skråstilt vegg. Den skal gi hallen et dynamisk uttrykk. Det ble praktisert rent bygg under oppføringen.

Konseptbygg
Oppvarming skjer med vannbåren varme, basert på fjernvarme. Ventilasjonsanlegget er balansert og har varmegjenvinning. Bygget er fullsprinklet. Belysningen i nybilhallen er utformet og plassert for å gi de utstilte bilene best mulig belysning. Det er brukt solreduserende glass i fasaden. Det er plass til 100 biler i parkeringskjelleren og 30 utenfor bygget.

Hille sier at den største utfordringen i oppføringen av Gumpens Auto Øst var at det var et konseptbygg med strenge krav.

– Vi har tilpasset fasadene til lokale klimamessige forhold.

Ellers er bygget ført opp nøyaktig etter Audis spesifikasjoner. Audis egne arkitekter har vært på byggeplassen flere ganger for å følge arbeidet.

Da aktiviteten var på topp var 50 personer med på byggingen. Bygget ble oppføret uten noen fraværsskader. Hille trekker fram bygging av vegger som krummer i to retninger og de høye kravene til finish som lærerike i dette prosjektet.

Høy presisjon
Sivilarkitekt Erik Tveit i Spiss Arkitektur & Plan sier at det mest utfordrende i dette prosjektet var den høye graden av presisjon som Audi krevde.

– Kruse Smith har klart å implementere tysk presisjon i norsk byggeri på en god måte. Dette gjelder blant annet krav til tetting og kuldebroer. Den spesielle geometrien inne i bygget, med en buet form som skal gi opplevelse av dynamikk og bevegelse, er prosjektert i 3D verktøy.

Tekst og foto: Ole Harald Dale


Flere prosjekter