Birkenlund skole

Birkenlund skole

Sted: Arendal

Prosjekttype: Nybygg og rehab

Totalkostnad inkl mva:
90 millioner kroner

Bruttoareal: 5.500 kvm

Byggherre: Arendal kommune

Totalentreprenør: Br. Reme

Prosjektleder BH: Asplan Viak

Arkitekt: Egerdahl & Nordbø

Rådgivere: RIB: Stærk & Co - RIV: Ø.Berntsen - RIE: Agder El. Installasjon - RIAku: COWI - RIBr: Agder Consult

Underentreprenører og leverandører Riving: AF Decom - Grunnarbeider: Gauslå & Sønner - Hulldekkelementer: Nor Element - Stålarbeider: Evje Mekaniske - Taktekking: IcopalTak - Gulv og malerarbeid: Brødrene Jakobsen - Mur, flis, skifer: Totalservice - Himlinger og foldevegg: GHV Montasje - Varme og sanitær: Oras Agder - Ventilasjon: GK Norge - Elektro: Agder El. Installasjon - Kjøkken/garderobe: Sigdal Kjøkkensenter - Beslagsarbeider: Warmbrodt - Lås og beslag: Lås & Prosjektservice - Aludører: Tore Andersen - Heis: HK-Service - Anleggsgartner: Ødegårdens Planteskole

Br. Reme har siste halvannet år rehabilitert og bygget ut Birkenlund skole på Birkenlund i Arendal.

Prosjektleder Espen Domaas i Br Reme forteller at skolen er bygget ut med cirka 800 kvadratmeter og nå er på 5.500 kvadratmeter.

Innen tid og budsjett

Tiltakshaver er Arendal kommune. Arbeidene er tegnet av arkitektfirmaet Egerdahl & Nordbø AS og utført i totalentreprise. Byggearbeidene startet sommeren 2008 og ble fullført i desember 2009. Br Remes kontraktssum var 90 millioner kroner inkl mva. Arbeidet ble fullført innen tidsplan og budsjett.

Skolen ligger på Birkenlund cirka to kilometer øst for Arendal sentrum. Den er en ungdomsskole med fire klassebaser og kan ha inntil 550 elever.

Betong og stål

Tomten er flat og har fjellgrunn. Prosjektleder Espen Domaas i Br Reme sier at det var nødvendig å sprenge bort en knaus for å få plass til en ny fløy med personalrom. Bygget har bærende konstruksjon i plasstøpt betong og stål.

Taket er flatt, isolert og tekket. Det er brukt hulldekker som takkonstruksjon i ny midtdel i bygget. Fasadene består av tegl og Formica-plater, samt store glasspartier ved inngangspartiene. På gulvene er det gulvbelegg. En del skifer og terrassogulv er beholdt.

I det nye amfiet er det parkettgulv. Innvendige vegger er i tegl eller gips med strie. Noen steder er det brystning med spilepanel. Både klassebaser og fellesarealer har systemhimlinger.

Det ble praktisert rent bygg under arbeidene, noe som bidrar til et godt inneklima. God byggetid med tid til uttørking har hindret at det har kommet fukt i konstruksjonen. Oppvarming skjer med radiatorer og er basert på flisfyring, med elkjel som reserveløsning. Ventilasjonsanlegg er balanserte og har varmegjenvinning. Bygget har SD-anlegg og er fullsprinklet. Mot sør og øst skjer solavskjerming med utvendige persienner. Alle bygningsmaterialer er enten naturmaterialer eller er lavemitterende.

Uteområdene er oppgradert med multibane, skaterampe, sjakkbrett på betongheller og flere sittegrupper i betong og eik.

Mange utfordringer
Domaas sier at det var mange utfordringer i arbeidet med å bygge om og ut Birkenlund skole.

– Sammenbygging av fløyer i et eksi-sterende bygg med ulike sprang og høyder var utfordrende. Vi måtte lage mange tilpasninger, som også tilfredsstilte kravene til universell utforming. Å få plass til nye tekniske installasjoner i eksisterende bygningskonstruksjoner var heller ikke enkelt. Skolen var også i full drift under utbyggingen. God byggetid har hjulpet oss til å takle utfordringene på en grei måte.

Ifølge Domaas var nærmere 50 personer med på byggingen i de seks månedene da aktiviteten var på topp. Bygget ble fullført uten noen fraværsskader. Sorteringsgraden på byggavfall var 74 prosent. – Vi delte bygget opp i sju fløyer. I hver fløy gjorde alle fag seg ferdig før de begynte på neste fløy. På den måten fikk vi en flytende framdrift for alle fag. Fleksible rådgivere som raskt kom til bygget når noe oppstod betydde også mye for at det har gått så bra. Vi hadde også et meget godt samarbeid med rektor som var brukerkontakt.

Sivilarkitekt Bjørn Egerdahl i Egerdahl & Nordbø sier at den største arkitektoniske utfordringen var å bygge om en gammel skole som er bygget ut over mange år til å bli en moderne skole.

– Vi har bevisst lagt opp til kraftige farger i bygget for å skape identitet og miljø. Unge er mer mottakelige for spreke farger enn eldre mennesker.

Tekst og bilder: Ole Harald Dale


Flere prosjekter