Rosetthorntunnel åpner

Nye Rotsethorntunnelen, byggetrinn II, åpner for kolonnekjøring når eksisterende vei blir stengt på grunn av ras eller stor rasfare

Gladmelding fra Statens vegvesen til alle som ferdes på riksveg 651 langs Austefjorden i Volda kommune: God framdrift gjør at den ca. 2 km lange rassikringstunnelen, Rotsethorntunnelen byggetrinn II, kan tas i bruk til kolonnekjøring allerede fra 19.desember 2003, dersom eksisterende riksveg 651 er stengt på grunn av ras eller stor rasfare. Fra nyttår kan skolebussen i rute gå permanent gjennom nytunnelen. Tunnelen er ferdig med midlertidig dekke, men det pågår sluttarbeid med tunnelportal, kantstein, vannikring, ventilasjon, lys og andre tekniske installasjoner. All trafikk må derfor av sikkerhetshensyn bare kjøre gjennom tunnelen i kolonner sammen med følgebil. Dersom det etter 19. desember går ut melding om ras eller vegstenging på grunn av rasfare på strekningen Løvikneset-Greifsneset, vil det samtidig bli orientert om mulighetene for kolonnekjøring gjennom den nye tunnelen som er under bygging. Når Rotsethorntunnelen blir åpnet for trafikk i juni neste år blir en av de mest rasutsatte vegstrekningene i fylket erstattet med ny og rassikker veg. Tunnelen får en vegbredde på 6,5 meter og blir utrustet med nødsamband, brannskap og kabel for radio. Ny og gammal tunnel blir regnet som en tunnel med en totallengde på 3 962 meter. Første salve på den 2 032 meter lange tunnelen ble avfyrt 5. desember 2002 og det var gjennomslag inn i den eksisterande Rotsethorntunnelen 4. september i år. Mesta AS er entreprenør for tunnelbyggingen, totalkostnadene for prosjektet er ca. 114 mill. kroner. Prosjektet skal finansieres over statsbudsjettet, men en forskuttering på 75 mill. kroner fra kommunane Ørsta/Volda og Møre og Romsdal fylkeskommune har muliggjort en forsert framdrift.