Satser på brannsikkerhet i Bjørvika

- Brannsikkerhet er høyt prioritert i Bjørvika-tunnelen. Det sier prosjektleder Svein Røed, og legger til at det er rekke forhold som blir viktige i brannsikkerhetsarbeidet med tunnelen.

- Betongtypen vil påvirke hvor mye varme tunnelveggene tåler. Riktig betong er avgjørende for hvilken motstand konstruksjonen har mot varmebelastningen. Samtidig vil betongveggene og taket bli påført et brannisolerende materiale som varmen først må forsere, før tunnelveggene blir skadet. Her legges det inn omfattende sikkerhetsmarginer og branntester med materialene gir verdifulle erfaringer med hensyn til konstruksjonens evne til å motstå brann, sier Røed til vegvesen.no. Han legger vekt på at de som bygger tunnelen baserer seg på omfattende erfaringer fra tilsvarende tunneler i andre land. I tillegg utføres omfattende tester av betongen og de brannisolerende materialene som skal brukes i tunnelen. -Bjørvika-tunnelen blir gravd ned i sjøbunnen og dekket med leire. Alle senketunneler vil bli utsatt for et naturlig vanntrykk fra sjøvannet rundt tunnelen. For å motstå dette trykket, er tunnelen svært kraftig dimensjonert. Tunnelen er dimensjonert til å tåle langt større belastninger enn det vanntrykket den vil bli utsatt for, sier prosjektlederen. Ved en eventuell brann inne i tunnelen, vil varmeutviklingen kunne bli svært høy. Ulike branntester har vist at temperaturen kan komme opp i ca. 1300 grader. En såpass høy varme vil kunne føre til at betongen slår sprekker og armeringen smelter. - Dette har prosjektet hatt kjennskap til hele tiden. Betong har nemlig en naturlig fuktighet i seg. Denne fuktigheten vil ved en eventuell brann kunne bli omdannet til damp. Damp som er satt under trykk, vil kunne føre til sprekker i betongen, sier Røed. For å unngå at en brann fører til at betongen sprekker og at sjøvann kommer inn i tunnelen, gjøres det omfattende undersøkelser for å se hvor mye varmebelastning tunnelveggene tåler. Resultatene fra disse branntestene vil naturlig nok danne grunnlag for de materialvalg som tunnelen får. - Arbeidet med brannsikkerheten i Bjørvika-tunnelen skjer i samarbeid med Oslo Brannvesen og Direktoratet for samfunnssikkerhet - og beredskap. Det legges opp til en rekke andre sikkerhetstiltak, eksempelvis rømmingsveier mellom kjørebanene og automatisk videoovervåking. Automatisk videoovervåking vil innebære at brannvesenet og annet redningspersonell raskt blir tilkalt ved en eventuell brann, sier Røed.