Salt trafikkfarlig?

Ekspertene krangler så busta fyker om man skal bruke salt eller ikke på veiene vinterstid. Det brukes 200 000 tonn veisalt i Norge hvert år. En undersøkelse i Nord-Sverige har avdekket at det ble flere ulykker på veiene som ble saltet, enn på de veiene som ikke ble saltet.

Aftenposten har laget en større sak om dette – og der kommer det tydelig frem av uenigheten er stor. Statens vegvesen mener at salt reduserer ulykkene med 20 prosent – ja, i noen tilfeller opp til 40 prosent.

Vi skal ikke dømme i denne saken, men vi er opptatt av at alle tar vintervedlikehold alvorlig. Det å få vekk snø på veier og fortau må være et overordnet mål. Mange steder er det nå langt tryggere å kjøre bil enn å være fotgjenger. Selv i hovedstaden er det livsfarlig å bevege seg på fortauene. Mange steder er det ikke plass å gå på grunn av at snøen fra veien er brøytet inn på fortauene. I tillegg er mange fortau isete under - og over ligger en saltsørpe som gjør det svært så problematisk å bevege seg. Og høyt der oppe under taksjegget henger istappene som gjør livet ekstra farlig for de stakkars fotgjengerne.

Men tilbake til veisaltet. Vi tror at bruken av veisalt kan reduseres betydelig dersom det kommer mer og bedre utstyr for å få vekk snøen. Slikt utstyr finnes allerede. Vi vet at Øveråsen har laget en snodig maskin som henger bak brøytebilen. Dette utstyret testes nå i Ålesund. I tillegg til plogen på selve brøytebilen, er kraftige børster på tilhengeren med på å gjøre veibanen ren. Bak er det en tank med saltlake som sprøytes i et tynt sjikt på den rengjorte veibanen. Dermed kan betydelig mindre salt gjøre veien langt tryggere enn ved å pøse store mengder salt ut på snødekte veier.

Vi tror at slike løsninger blir applauderte av trafikantene – og dette er også en langt mer miljøvennlig løsning enn å bruke de saltmengder vi gjør i dag. Naturen kan heller ikke ha godt av alt saltet.