Ny Oslotunnel MÅ komme

Oslotunnelen som binder sammen togtrafikken gjennom Oslo øst- og vestover, ble åpnet i 1980. Tunnelen er for lengst sprengt. Dette er og blir den store flaskehalsen i jernbanetrafikken i Oslo-området. Til tross for at det nå skal brukes 100 millioner kroner i et forsert vedlikeholdsprogram i tunnelen, løser dette ikke de virkelig store problemene. Dette har både NSB, Jernbaneverket og politikerne visst i årevis – men fortsatt er det ikke tatt skikkelige grep som gjør at dette store prosjektet kan starte opp.

Den eneste løsningen som er farbar og som kan løse togproblemene på Østlandet (og i resten av landet for den saks skyld) er at det bygges en ny Oslotunnel og at de jernbanestrekningene som fører inn og ut av området får en helt annen standard enn i dag.

Dette kommer til å bli en omfattende byggesak – kanskje en av de største som vi har hatt innen samferdsel i Norge i nyere tid. Men vi har kompetanse og kapasitet til å starte dette arbeidet i dag. Vi har rådgivere også utenom Jernbaneverket som kan brukes – og vi har private entreprenører som utmerket kan ta slike prosjekter. Staten har nok av penger – men dette prosjektet vil etter vårt syn kunne bli et utmerket OPS-prosjekt.

Vi har fått veldig mange tilbakemeldinger etter at vi kommenterte den store jernbanedebatten som gikk på NRK sist torsdag. Det er et stort engasjement ute blant folk – og det er stor frustrasjon innad i byggenæringen for at man ikke utnytter den kompetanse og kapasitet vi allerede har. Det er ett forhold som den private del av byggenæringen er opptatt av om man skal kunne gå tyngre inn i dette med jernbane – og det er forutsigbarhet. Den er så langt fraværende.

Det er så langt identifisert 37 tiltak som bør gjennomføres straks i den gamle Oslotunnelen. Det omfatter vedlikehold og fornying av eksisterende anlegg.  De største strakstiltaka omfatter rensking og utskifting av ballast, kontroll og utbedring av kontaktledningsanlegg og bedring av kundeinformasjon ved trafikkavvik. Mye av dette skulle ha vært gjort for mange år siden. Men dette er likevel som småtteri å regne i forhold til den store jobben det blir å bygge ny Oslotunnel. Men den må komme – og arbeidet med planlegging må nå settes i høygir. Vi bør kunne starte byggingen av denne i løpet av ett år eller to.

I tillegg må selvsagt strekningen Oslo – Ski forseres ytterligere. Her er det ingen tid å miste.