På grunn av høydeforskjell på 100 meter vil togene fra Oslo ikke rekke å komme opp i 250 km/timen før de må begynne å bremse ned for å stanse på stasjonen. I nedoverbakken fra Ski til Oslo vil togene rekke å kjøre 250 km/t på 6 av den 24 kilometer lange strekningen.
Daglig leder Jørg Westermann i Norsk Bane, som i mange år har arbeidet for høyhastighetstog i Norge, advarer mot feilinvesteringer i milliardklassen.
– Hvis man bygger slik Jernbaneverket nå planlegger, med skarpe svinger også andre steder, vil man på en framtidig høyfartsbane ikke klare å komme opp i 200 kilometer i timen en gang på 70 prosent av strekningen Oslo-Halden, sier Westermann til Dagsavisen.
På strekningen Oslo-Ski tror han snittfarten i beste fall blir 130 kilometer i timen.
– Jernbaneverkets plan er på ingen måte i samsvar med kravene i Nasjonal transportplan og Stortingets budsjettvedtak, konstaterer Westermann.