Flytogpassasjerer må prioriteres

En rapport som er bestilt av Samferdselsdepartementet anbefaler at flytogpassasjerer blir prioritert foran jobbpendlere med NSB.

Urbanet Analyse som har utarbeidet rapporten, er bedt om å gi anbefalinger om hvilke tog som bør prioriteres når Oslotunnelen mellom Skøyen og Oslo S er ferdig renovert i 2012 og tåler tettere trafikk enn i dag.

Flytoget kommer godt ut, bedre enn NSBs ønsker for sine jobbpendlere.

– Vi har hatt en kraftig vekst de siste årene og frakter nå nesten 10 prosent av alle togpassasjerer i Norge. Derfor kommer vi ut som vi gjør i rapporten, sier kommersiell direktør Sverre Høven i Flytoget til Aftenposten.

Subsidier
Han vil likevel ikke uten videre være med på at Flytoget får forrang. Saken er dessuten ikke avgjort, rapporten skal behandles i Samferdselsdepartementet, sier Høven.

For Flytoget, som bare er for flypassasjerer og ikke får statsstøtte, betyr en økning i rutetilbudet ikke økte kostnader i form av økt statlig driftsstøtte, heter det i rapporten.

NSBs avganger er subsidiert, noe som betyr at flere avganger gir høyere utgifter. Enkelt sagt koster det staten penger hvis NSB øker antallet avganger.

Mot politiske signaler
NSB er kraftig fortørnet over konklusjonen i rapporten.

– Dette betyr at en pendler har lavere verdi enn en flytogpassasjer. Det er dessuten stikk i strid med politiske signaler som sier det er et mål å få flest mulig til åt a toget, sier direktør for persontrafikk i NSB, Stein Nilsen.

NSB har regnet ut at anbefalingen fra Urbanet Analyse vil innebære at 4.000 jobbpendlere fra Østfold, reisende som ikke skal av i Oslo sentrum, hver dag må bytte tog på Oslo S.