Trafikksikker og energieffektiv vegbelysning

Belysning av norske veger krever stadig mer energi, og Statens Vegvesen er blitt en storforbruker av elektrisitet. De siste 3 årene er forbruket gått opp med 50 % til rundt 280 GWh, og ventes å kunne øke ytterligere til det dobbelte i årene fremover.

500 GWh tilsvarer energibruken i en alminnelig stor norsk by. Denne utviklingen vil Vegvesenet endre, og skal med støtte fra Enova gjennomføre en omfattende energiomlegging av vegbelysningen. En omlegging som kan gi en reduksjon i strømforbruket på 100 GWh. Administrerende direktør i Enova, Eli Arnstad er meget fornøyd med denne avtalen. Vegvesenet er en meget viktig aktør som setter standard både for egen og andres valg av løsninger. Det er også viktig å vise at trafikksikkerhet og energieffektivitet ikke trenger å være i konflikt med hverandre. Det er ønsket om bedret trafikksikkerhet som er den viktigste årsaken til økt utbygging av bedre vegbelysning. Derfor skal det ut fra trafikksikkerhetsmessige hensyn fortsatt bygges ut mye ny belysning. Flere store tunnelprosjekt er også under planlegging og bygging. Alt dette vil gi økt strømbruk, som ikke bare blir kostbart for Statens vegvesen, det vil også være med å skape ytterligere press i et stramt elektrisitetsmarked. I et samarbeidsprosjekt mellom Statens Vegvesen og Enova legges det opp til energieffektiv belysning som gir store reduksjonspotensialer, samtidig som trafikksikkerhet og lysmiljøet langs vegen opprettholdes som ved tradisjonelle løsninger. I første omgang innebærer samarbeidet at Vegvesenet leverer 10 GWh redusert energi. Enova forplikter seg til å delta finansielt med 2 millioner kroner. Blir løsningene benyttet ut over det som omfattes av den første avtalen, kan besparelsene bli 100GWh. Samarbeidet vil foruten endring av den såkalte Vegnormalen, ha flere endringsområder: Oppgradering av belysningsinstallasjoner med ny teknologi Utprøve mer presis tenning og slukking av belysning i forhold til dagslys Dimming av lys i forhold til varierende behov Bedre registrering og styring av strømforbruket Bedre vifter og pumper i tunneler, inkludert oppgradering av driftsrutiner Doktergradsstudium innenfor belysning Kompetanseoppbygging gjennom kurs og forskningsrapporter Utvikle nye retningslinjer for belysning og energibruk for hele det norske vegnettet Prosjektet er planlagt å gå fram til 2006.