På vei hjem i nytt tog

Passasjerene som satt fast i Gudbrandsdalen i over fire timer tirsdag kveld, er nå på vei til Oslo i et nytt togsett.

– Vi har fått kjørt opp et nytt togsett som nå returnerer til Oslo, opplyser pressevakt Kjell Bakken i Jernbaneverket til NTB rett før midnatt tirsdag.

Togsettet forlot Otta like etter klokken 23 tirsdag kveld, og er ikke ventet fram før ut på natten.

NSB opplyser at det også ble satt opp busser for å unngå at det nye togsettet skulle bli overfylt.

Det var en feil i strømforsyningen på taket av et tog på Dovrebanen som medførte at to tog mellom Oslo og Trondheim ble stående på henholdsvis Otta og Vinstra i 20 minusgrader tirsdag.

– Mørklagt

Toget på Vinstra kom seg av gårde etter to timer, mens passasjerene på Otta måtte vente mye lenger. Selv om strømmen kom tilbake ville nemlig toget ikke rikke på seg.

– Toget er helt mørklagt, men det virker som om det er satt i gang litt varme. Kafeteriaen stengte raskt, og vi har, i motsetning til nordgående tog, ikke blitt tilbudt varm drikke. Det har hele tiden vært bemanning i kafeteriaen, men passasjerene nektes servering, sa passasjer Øystein Røsvik til NRK ved 21.30-tiden.

Togkaos også mandag

Mandag ble 600 personer rammet av togstans da toget fra Trondheim til Oslo fikk full stans på Selsbakk stasjon. Personene ble fraktet til Heimdal stasjon med et dieseldrevet tog, hvor et annet tog sto klart.

Mange av passasjerene ble stående ute og slå floker i opptil tre timer før de kom seg videre.

– Vi har hatt flere slike episoder i det siste. Det kan være kulda som er årsaken til feilene, men det er umulig å si det helt sikkert, sier Bakken.

På grunn av en signalfeil var også Kongsvingerbanen stengt en stund mellom Magnor og Charlottenberg. Det medførte at kveldstoget fra Stockholm ble tre timer forsinket.

Bare en av fire i rute

Mens NSB og Jernbaneverket har som mål at 90 prosent av togene skal være i rute, klarte de dette med bare 77 prosent av avgangene i uken før jul, skrev Aftenposten tirsdag.

Verst sto det til på Bergensbanen, der 39 prosent av avgangene hadde forsinkelser. Blant ting som påvirket togenes punktlighet i uke 51, var feil i Romeriksporten, feil i fjernstyringen på Dovrebanen, utbedring av skinnebrudd i Oslotunnelen, kabelbrudd på Gjøvikbanen og sammenstøt mellom tog på Rørosbanen.