Bryter samarbeid om signalanlegg

Innføringen av nytt signalanlegg for tog blir utsatt på tre jernbanestrekninger, etter at Jernbaneverket har brutt samarbeidet med ABB.

Prestisjesystemet Merkur skulle innføres på Nordlandsbanen, dobbeltsporet Sandnes-Stavanger og på Ganddal godsterminal. ABB og Jernbaneverket inngikk i årene 2003-2007 kontrakter om å utvikle et unikt norsk signalsystem som i neste omgang skulle kunne selges til andre europeiske land.

Ikke godkjent

Men Merkur ble aldri sikkert nok til at Jernbanetilsynet kunne godkjenne anlegget som styrer togtrafikken. Nå sier Jernbaneverket opp avtalen med ABB.

– Poenget er at systemene vi installerer skal være garantert sikre. Vi kan ikke kjøpe systemer som ikke er dokumentert sikret for trafikken de skal overvåke, sier informasjonsdirektør Svein Horrisland i Jernbaneverket til NTB.

Jernbaneverket har varslet om at de bryter samarbeidet om signalanlegget til dobbeltsporet Sandnes-Stavanger.

– Vi er skuffet over denne beslutningen, ettersom vi har brukt så mye tid og ressurser på dette prosjektet. Vi forbereder nå en tilbakemelding og vil jobbe med Jernbaneverket for å komme fram til en felles løsning, sier administrerende direktør Rune Finne i ABB.

De skal fortsatt levere signalanlegg til Nordlandsbanen og Ganddal godsterminal.

600 millioner

Aftenposten har i flere artikler rettet et kritisk søkelys på Merkurprosessen som skal ha kostet staten 600 millioner kroner. En granskingsrapport fra revisjonsfirmaet PricewaterhouseCoopers dokumenterer at loven om offentlige anskaffelser ble brutt i forbindelse med det nye signalanlegget. To direktører måtte trekke seg som følge av skandalen.

I granskningsrapporten heter det at det kun var ABB som hadde mulighet til å levere et system for ti spor. En av personene Jernbaneverket hadde leid inn, opplyser at Jernbaneverket «etter hans oppfatning favoriserte ABB ved å ha krav om et antall spor som bare ABB var villig til å si at de kunne levere», skrev Aftenposten i september.

– Mister framdrift

– Vi går ikke god for at 600 millioner kroner er tapt i denne prosessen. Men vi mister framdrift i innføringen av signalsystem på disse strekningene, sier Horrisland.

Kontraktoppsigelsen begrunnes med at ABB er så langt unna det opprinnelige signalkonseptet at det i realiteten er snakk om et nytt konsept.

– Det vil derfor være i strid med anskaffelsesregelverket å gå videre med kontrakten og ikke lyse ut ny konkurranse, heter det i en pressemelding fra Jernbaneverket.