- Nye og gode erfaringer med sosiale medier

Byggmakker Norge har i høst gjennomført en kjøkkenkonkurranse rettet mot forbrukerne. En av hovedhensiktene var ønsket om å teste bruken av sosiale medier.

– Konkurransen ble en ubetinget suksess. Vi hadde nesten 50 000 besøk på konkurransesiden og over 500 personer har bedt om å bli kontaktet om kjøkken, sier markedsdirektør Irlinn Tystad i Byggmakker Norge.

I forbindelse med konkurransen ble det laget fire forhåndsinnspilte filmscener og hvor deltagerne skulle være ”regissører” og sette til morsomme undertekster. Når juryen skulle kåre de fem vinnerne, ble det lagt vekt på følgende:

1. Hvilken støtte du fikk for ditt forslag fra andre gjennom ulike sosiale kanaler. (Twitter, Facebook m.m)

2. Den redigerte filmen måtte ha underholdningsverdi.

Premien var et kjøkken til 30 000 kroner fra Marbodal.

- Resultatet er oppløftende og inspirerer oss til å fortsette med nye tiltak i sosiale medier. Vi hadde nesten 50 000 besøk på konkurransesiden, og hvor over 32 000 var unike besøkende. Hver besøkende brukte i gjennomsnitt over fire minutter på siden. Totalt fikk vi inn over 1400 filmer og det ble gitt nesten 47 000 nominasjoner. Gjennomsnittlig nominasjon per film var 33. Det er et ekstra pluss at over 500 personer meldte aktivt fra om at de ønsket å bli kontaktet om kjøkken, sier salgs- og markedsdirektør Irlinn Tystad.

Fem heldige vinnere

Tre av vinnerne har spesielle historier knyttet til seg. Vinneren, Anette Aspesæther fra Arendal, har vært spesielt aktiv i sosiale medier. De siste dagene fikk hun og samboeren ikke fulgt med på konkurransen på grunn av flytting. De var derfor ekstra spent på resultatet.

– Vi hadde allerede satt i gang en storaksjon, hvor alle våre venner på facebook, og igjen deres venner ble engasjert for å gi oss stemmer. I tillegg engasjerte vi et lokalforum (gjerstad.org), en barneskole i Gjerstad, en god del kommunalt ansatte, flere lag og foreninger og et stort treningsforum. Vi fikk til og med hjelp fra en skole i Italia, fra studenter i Aberdeen i Skottland, fra studenter ved et universitet i Jaipor i India, og fra studenter ved Musikkhøyskolen i Oslo, sier Aspesæther.

Vinner nummer tre og fem var en overraskelse både for vinnerne Marius Johansen og Åshild Huiberts og for juryen. Det viste seg at Marius og Åshild fra Bergen var samboere, så der blir det kjøkken til 60 000 kroner.

- Engasjementet til Anette har vært utenom det vanlige, men viser samtidig hvilket potensial som ligger i å kommunisere gjennom sosiale medier. Dette er den gamle ”munn-til-munn” metoden på sitt beste, bare at man når ut til så mange flere på mye kortere tid, sier Irlinn Tystad.

Byggmakker vil følge opp

- Denne konkurransen har gitt oss en helt unik mulighet til å gjøre Byggmakker og våre tjenester kjent hos norske forbrukere, gjennom bruk av nye kanaler. Det er ikke hver dag vi får muligheten til å snakke til 2 278 personer, som er i kjøkkenmodus, i over 4 minutter. På toppen av det hele forteller disse menneskene det samme budskapet til over 33 av sine venner og bekjente. Dette har inspirert oss og vi kommer med nye tiltak innen sosiale medier i 2010, lover Tystad.

Her er vinnerne av kjøkkenkonkurransen (antall nominasjoner i parantes)

1. Anette Aspesæther, Arendal (5 249)

2. Linn Højfeldt, Hønefoss (2 584)

3. Åshild Huiberts, Bergen (1077)

4. Knut Kristensen, Tønsberg (863)

5. Marius Johansen, Bergen (507)

Du kan se vinnerbidragene her: http://konkurranse.byggmakker.no/