Åpnet tunnel til fremtiden

En viktig milepæl i norsk samferdselshistorie ble markert lørdag da veidirektør Terje Moe Gustavsen klippet snora for Atlanterhavstunnelen på Nordmøre.

Fakta om Atlanterhavstunnelen

*Undersjøisk tunnel fra Averøy til Kristiansund

*Lengde: 5.779 meter

*Pris 830 millioner 2009-kroner inkludert veier

*Finansiering: Hovedsaklig bompenger

*Erstatter ferjesambandet Bremsnes-Kristiansund

– Et av de mest krevende prosjektene Statens vegvesen har vært utsatt for, sa veidirektøren.

Han la til at resultatet er blitt en flott og sikker tunnel som vil bety mye for hele regionen .

Med Atlanterhavsveien i den ene enden og Atlanterhavstunnelen i den andre er øykommunen Averøy dermed helt ferjefri og skodd for fremtiden.

Nye muligheter

Både ordfører Jarle Haga (V) i Averøy og hans kollega i Kristiansund, Per Kristian Øyen (Ap.), har stor tro på at Atlanterhavstunnelen vil bidra til å sette ytterligere fart i næringsutviklingen i de to kommunene.

Under åpningen lørdag, der over tusen mennesker fra Averøy og Kristiansund var til stede, var det resultatet av et grensesprengende prosjekt som ble understreket.

40 års arbeid for fastlandssamband har gitt øykommunen Averøy full uttelling. Nå er både Averøy og Kristiansund helt ferjefrie og knyttet til fastlandet med moderne veier, bruer og tunneler. Turen gjennom tunnelen under Bremsnesfjorden tar fem minutter. Med ferja tok det 20 minutter pluss venting. Og av og til var ferja full, slik at en måtte plusse på en halvtime ekstra. Om natta gikk det ingen ferje. Tunnelen er åpen døgnet rundt.

Ambisiøst

Det store spørsmålet for Atlanterhavstunnelen er økonomien. Bompengeandelen i prosjektet er skyhøy. Av regningen på 780 millioner løpende kroner (830 millioner 2009-kroner) er kun 188 millioner kroner tilskudd fra det offentlige, og det aller meste av dette kommer fra kommunene Kristiansund og Averøy. Finansieringsplanen er også svært ambisiøst basert på en trafikkvekst på 60 prosent målt mot dagens trafikk med ferja mellom Averøy og Kristiansund, som gikk sin siste tur lørdag.

1.300 biler i døgnet må betale bompenger dersom det skal gå rundt, ifølge Statens vegvesen.

Under åpningen var styrelederen i bompengeselskapet, John Harry Kvalshaug, mer opptatt av at Averøys strategi fra 1960-tallet om et fastlandssamband både mot Eide og Romsdal og mot Kristiansund har lyktes, og at regningen vil være betalt om 18 år.

Utfordrende

Veidirektør Terje Moe Gustavsen sier til NTB at det var raset inne i Atlanterhavstunnelen 29. februar 2008 som gjorde prosjektet svært utfordrende. Han gir all mulig honnør til folkene i Statens vegvesen og entreprenøren Mesta som løste disse utfordringene på en imponerende måte.

Åpningen ble nesten ett år forsinket på grunn av problemene som oppsto, men på en av årets mørkeste dager kan hele regionen se fram til enda et skritt mot en lysere, enklere og ferjefri hverdag.

Også den lokale viljen til å finansiere prosjektet, med store kommunale tilskudd og en høy bompengeandel, har vært imponerende, sier Gustavsen.

Få vet å sette så stor pris på viktige samferdselsåpninger som folk på Nordvestlandet. To musikkorps, den gamle rockeren Elg og hans medsangere og kanondrønn bidro da bilferja «Bjørnsund» gikk sin siste tur og tunnelen like etter ble åpnet for trafikk.