Vegdirektøren åpner Atlanterhavstunnelen

Lørdag 19. desember kl. 12.00 åpnes riksveg 64 Atlanterhavs-tunnelen. Åpningen er lagt til Øksenvåg i Averøy kommune. Det er vegdirektør Terje Moe Gustavsen som vil foreta den offisielle åpninga.

Atlanterhavstunnelen vil gi fast forbindelse mellom Averøy og Kristiansund. Ferje-sambandet Bremsnes–Kristiansund legges ned. Atlanterhavstunnelen åpner en ny port for en fortsatt positiv utvikling for Kristiansund som regionby, for Averøy som industri, jordbruks- og fiskerikommune og for Nordmøre som region. Dette vil slå positivt ut for næringslivet, idretts og kulturaktiviteter, organisasjonslivet og bosettingen.

Den første hovedplanen for Atlanterhavstunnelen ble lagt ut til offentlig ettersyn i 1988. På grunn av endrede krav til stigning i undersjøiske tunneler godkjente ikke Vegdirektoratet planen. I 1991 ga Vegdirektoratet prosjektet dispensasjon fra kravet om en konsekvensutredning. Reguleringsplanarbeidet startet opp i 2000. Bompengeavtalen ble vedtatt i Stortinget i desember 2005. De første entreprisene ble utlyst våren 2006, og arbeidet ble satt i gang i august samme året.

Riksveg 64 Atlanterhavstunnelen er delt inn i fire hovedelement; tunnel, veg Averøy, veg Kristiansund og bomstasjonen:

Veg Averøy:

På Averøy er det bygd 3 900 meter ny veg fra nytt kryss på riksveg 64 ved Bremsnes og fram til krysset ved Sveggen/Futsetra for tilknytning til Atlanterhavstunnelen

Hovedentreprenør Johs. J. Syltern AS.

Atlanterhavstunnelen:

Atlanterhavstunnelen er 5 779 meter lang. Den er 250 meter på det dypeste og får mellom Øksenvåg på Averøy og Hagelin i Kristiansund. Om lag 2 700 meter ligger i Averøy kommune.

Hovedentreprenør: Mesta Entreprenør A/S.

Veg Kristiansund:

I Kristiansund er det bygd 700 meter ny riksveg for tilknytning av Atlanterhavstunnelen til eksisterende vegnett i Kristiansund.

Hovedentreprenør Johs. J. Syltern AS.

Bomstasjonen:

Bomstasjonen ligger like etter avkjøringa til Sveggen og Futsetra på Averøy.

Hovdentreprenør Brødr. Røsand AS.

Utbyggingskostnadene er i hovedsak finansiert gjennom bompenger. I tillegg blir prosjektet tilført (i 2005-kroner):

• 127 millioner kroner i kommunale tilskudd

• 26 millioner kroner i alternativ bruk av fergesubsidier

• 35 millioner kroner i statlige midler (i 2010)

Nedbetalingstiden i utgangspunktet satt til 18 år.

Finansieringsplanen er basert på en engangsvekst i trafikken på 60 %, noe som gir en gjennomsnittlig døgntrafikk (ÅDT) på ca.1300 biler basert på dagens ferjetrafikk.

Se vår omtale på bygg.no