Svart vinter i anlegg

Ferske tall fra Maskinentreprenørenes Forbund (MEF) tilsier at det blir en svart vinter i anleggsbransjen.

Ifølge MEF stiger andelen bedrifter som venter en økning i antall ledige hender de neste månedene kraftig sammenlignet med tidligere målinger. MEF frykter en nedbygging av den bransjen som skal utføre regjeringens store satsing på utbygging av vei og jernbane.

På landsbasis har anleggsbransjen nå mer enn 20 prosent ledig kapasitet. I februar vil den være steget til hele 36 prosent. Det viser den siste kapasitetsundersøkelsen fra MEF.

– Det er oppsiktsvekkende at bransjen regner med større ledig kapasitet nå enn den gjorde høsten i fjor, da pessimismen rådet som verst. I tillegg vet vi at Regjering og Storting lovet en kraftig økning i satsingen på infrastruktur under behandlingen av Nasjonal transportplan, sier administrerende direktør Trond Johannesen i MEF.

Tallene viser at bedrifter med mindre enn 20 ansatte varsler dobbelt så høy ledig kapasitet som de større. 57 % av bedriftene melder om dårlig eller svært dårlig ordrereserve kommende 6 måneder. Det er særlig de små entreprenørene som nå sliter.

– Årsakene til denne urovekkende utviklingen er flere. Det private markedet er sterkt redusert. Hus- og hyttebygging er kraftig redusert – det samme er oppdrag fra industrien. Når markedet er dårlig opplever de minste entreprenørene som er underleverandører hos de store landsomfattende entreprenørene, å bli faset ut. Høsten 2009 har vært preget av regjeringens tiltakspakke. Deler av denne kom sent ut i markedet samtidig som fristen for ferdigstillelse er 31. desember. Dette betyr at mange anleggsarbeidere jobber for fullt med mye overtid i slutten av 2009 og går rett over til permittering i januar 2010. Dette vitner om dårlig planlegging fra myndighetenes side, sier Trond Johannesen.

I 2007-08 var det mye å gjøre i bransjen og relativt få tilbydere per anbud. Dette har endret seg dramatisk i løpet av 2009. Mens det i snitt var tre som konkurrerte om hvert anbud fra januar til mai, var det ni konkurrenter om hvert oppdrag i perioden juni til oktober for jobber mellom 60 og 100 millioner kroner. Mange av de bedriftene som har vært sysselsatt i det private markedet, har ”kastet” seg over det offentlige markedet for å prøve å opprettholde aktiviteten.

– Dette betyr en dramatisk endret markedssituasjon. Når det i snitt er ni konkurrenter om hver jobb, så betyr det at åtte står igjen med tomme hender etter hvert anbud, sier Johannesen.

– Konsekvensen blir en nedbygging av kapasiteten i en situasjon der myndighetene lover å bygge flere veier. Regjeringen brukte begrepet ”tidenes samferdselsløft” da Nasjonal transportplan ble lagt fram i mars 2009. Mange bedrifter varsler nå oppsigelser og permitteringer. Vi oppfordrer myndighetene til å gjøre sitt til å framskynde prosjekter for å unngå en nedbygging av anleggsbransjen. For å få dette til må prosjekteringskapasiteten økes.