Stor pågang til klagenemnda

Klagenemnda for håndverkertjenester har stor pågang fra forbrukere både via hjemmesiden og direkte til sekretariatet.

Men hele 75 % av alle telefonhenvendelsene avvises fordi det viser seg å være klager på bedrifter som ikke er medlem i en av de 9 bransjeorganisasjonene som står bak ordningen, skriver BNL på sin nettside.

10 av 70 saker er avgjort til fordel for forbruker. 14 til fordel for foretak. I klagenemda sitter både representanter fra forbrukerrådet og bransjeorganisasjonene.

Før man sender inn klage til nemnda, må det ha skjedd en skritlig reklamasjon til bedriften. Dersom partene ikke kommer til enighet eller bedriften ikke besvarer reklamasjonen innen tre uker, kan saken sendes til nemnda. Klage til nemnda er gratis.

Det forutsettes også at innklaget bedrift er medlem i en av de medlemsorganisasjonene ved det tidspunkt klagen kommer til nemndas sekretariat.

I løpet av nemdas 11 første måneder er følgende registrert:

* 70 saker er registrert ( hvorav 7 i 2008)

* 26 saker ferdig behandlet i nemnda

* 10 saker er avgjort til fordel for forbruker

* 2 saker er avgjort hvor partene har fått delvis medhold

* 14 saker er avgjort til fordel for foretak

* 4 saker er avvist av nemnda

* 18 saker er løst i minnelighet

Statistikken gjelder for saker til nemnda per 3. kvartal 2009 (etter 11 måneders virksomhet).

Når det gjelder type jobber det er behandlet klage på, omhandlet 14 rørleggere, 3 byggmestere, 3 entreprenører, 2 elektrikere og 2 blikkenslagere, 1 boligprodusent og 1 anleggsgartner.