De beste vinner

Optimismen begynner igjen å sige inn over boligprodusentene etter et meget vanskelig år. Noen kjeder har brukt dette vanskelige året til å skjerpe sin organisasjon. Noen har brukt tiden meget godt – og vi merker en helt annen holdning i noen av kjedene hvor man har satset mye på opplæring – og ikke minst på entusiasme og holdningsskapende arbeid. Skal man lykkes må man også tenke nytt og nye løsninger/konsepter.

Noen kjeder har også sørget for å få nye ledere. Mange av de lederne som nå har trukket seg litt tilbake, har gjort en formidabel jobb, men uansett skjer det noe i en organisasjon når det kommer nye tanker på toppen. Men det hjelper lite om man har en flink toppleder om man ikke får entusiasme og nye tankebaner inn i alle ledd.

Det at flere av kjedene har fått ny toppledelse, vil opplagt føre til skjerpet konkurranse både om medlemmer – og ikke minst om boligkjøpere. For kunden er det som nå skjer meget bra. Man får flere valg – og man kan være sikrere på at man får et godt hus tilpasset det behovet man har.

Det vi kommer til å se fremover, er at mange av huskjedene vil ha ulike varianter av hus i ulike prisklasser. Vi kan også se at det tilbys helt nye konsepter. På mange måter vil vi oppleve at en boligprodusent vil bli mer lik en bilforhandler. Man har flere boligtyper og merker å velge mellom – og det i flere biltyper. Vi tror at man også vil få langt mer standardisering – og vi tror at stadig mer av selve boligproduksjonen flyttes til fabrikk hvor produksjonen skjer i kontrollerte former. Det er ikke alltid enkelt å bygge et hus under åpen himmel i et så værutsatt land som Norge.

I siste utgaven av Byggeindustrien har vi et intervju med den nye toppsjefen i Systemhus – Karl Arne Jespersen. Han kommer fra en helt annen bransje – toppsjef i frisørkjeden Nikita. Han kommer inn i bransjen med ”hårete” mål og en enorm entusiasme.

På en ledersamling i Systemhus i Bodø i går uttalte han at Systemhus skal være den raskest voksende huskjeden i Norge mot 2012. 

 Jespersen kom inn i næringen i en tid hvor alt stupte. Men på oppsiktsvekkende kort tid har han klart å skape en vinnerkultur som opplagt vil føre til resultater både på medlemssiden og når det gjelder boligsalg. Vi trenger slike typer i byggenæringen – vi trenger ledere og folk som ser mulighetene og som også forstår hvor viktig markedsføring er. Men skal man lykkes med sin markedsføring må man også ha kvalitetsprodukt å selge.

Vi er også opptatt av at det er topp produktivitet i alle ledd. De kjedene som lykkes på alle disse områdene, vil bli vinnerne. At det kommer til å bli endringer i ”topp ti-listen” blant boligprodusentene, er vi sikker på.

I Byggeindustrien er vi interessert i å følge utviklingen blant boligprodusentene. Har dere nyheter – så nøl ikke med å ta kontakt.

Vi  vet at kjededirektør FO Bolig i Mestergruppen, Arve Solheim, jobber med noen meget morsomme og fremtidsriktige løsninger. Vi kommer med en nyhet om dette i Byggeindustrien/bygg.no om kort tid.