Gratis håndverkerkontrakter

Standard Norges standardkontrakter for kjøp av bygg- og håndverkertjenester er nå fritt tilgjengelig for forbrukerne. (OPPDATERT)

Dette er resultatet av et samarbeid med Barne- og likestillingsdepartementet, Forbrukerrådet, Husbanken og Byggenæringens Landsforening og målet er å øke bruken av standardiserte kontrakter og formularer i avtaler mellom forbrukere og profesjonelle parter i bygg og eiendom.

Her finner du kontraktene

 – Dersom en jobb er slett utført, står du igjen uten rettigheter og garantier, og det kan bli veldig dyrt å få rettet opp feilene som er gjort. Forbrukerkontraktene som er utviklet av Standard Norge, regulerer avtaleforholdet mellom den som skal utføre oppdraget og forbrukeren, sier administrerende direktør i Standard Norge, Trine Tveter.

Kontraktene kan nå lastes ned gratis både på husbanken.no, forbrukerportalen.no, bnl.no og byggmesterforbundet.no.

– Dette er et av mange tiltak BNL har vært initiativtaker til alene eller sammen med andre, for å få bukt med useriøse aktører i markedet, sier direktør Audun Lågøyr i BNL.

Forbrukerrådet mottar over 5000 henvendelser årlig fra forbrukere i forbindelse med bygge- og oppussingsarbeider. Halvparten av tvistene gjelder ting som kunne vært regulert i skriftlige avtaler.

– Det må bli mer skriftelighet i bransjen. Det er altfor lite bruk av kontrakter, sier avdelingsdirektør Roger Helde i Forbrukerrådet.

Både byggenæringens organisasjoner og forbrukermyndighetene mener tilgjengelige kontrakter kan rette på noe av dette.

- Men de må gjøres tilgjengelige og tilbudet må markedsføres slik at forbrukerne er klar over at de nå kan bruke kontraktene fritt, sier direktør Audun Lågøyr i en kommentar.

I dag presenterer også arbeidsutvalget for håndverkertjenester på fast eiendom sin rapport. Utgangspunktet for dette utvalget var en forbrukertilfredshetsundersøkelse som viste at forbrukerne hadde liten tillit til kjøp av håndverkertjenester. I rapporten presenteres forslag til tiltak som skal øke forbrukernes tillit til kjøp av håndverkstjenester og øke omdømmet til håndverksbransjen. Statssekretær Henriette Westhrin i Barne- og likestillingsdepartementet var til stede for å motta rapporten.

– Hvis næringen er interessert er det fullt mulig å snu i forhold til forbrukertillit, sa Westhrin og henviste til charterferieoperatørene som tidligere slet med tilliten blant forbrukerne, men som takket være stor arbeidsinnsats har klart å snu trenden.

Arbeidsutvalget for håndverkertjenester på fast eiendom foreslår følgende tiltak (se også vedlegg):

1. Økt bruk av skriftlige kontrakter. Nå som de viktigste standardkontraktene er frikjøpt er det viktig å få markedsført dette mot forbrukerne.

2. Gjennomsiktighet i markedet. Det er behov for å øke bestillerkompetansen hos forbrukerne ved kjøp av håndverkertjenester. Bruk av anbudsskjema og skriftlige kontrakter vil være med å kvalitetssikre prosessen.

3. Kompetanse. Det er spesielt på området transparens håndverkerne kommer dårlig ut på undersøkelsen. Bedre merkantil utdanning, styrket videregående opplæring av håndverkere og faglig fokus i grunnutdanningen er noe utvalget mener myndighetene bør se nærmere på.

4. Service. Det er utarbeidet et forslag til serviceveileder for håndverkere og håndverksbedrifter. Dette kan bidra til at begge parter føler seg tryggere i selve prosessen.

5. Lovverket. Det er svakheter i gjeldende lovgiving for håndverkertjenester i relasjon til arbeider på fast eiendom. Det hadde vært mye enklere om begge parter hadde sluppet med å forholde seg til ett lovverk og ikke to som i dag. utvalget foreslår at håndverkertjenester blir en del av Bustadsoppføringslova.

Nå håper utvalget at departementet tar innspillene opp til diskusjon og følger opp noen av konklusjonene som har kommet frem i gruppen.

Utvalget har bestått av representanter fra BNL, Forbrukerrådet, Forbrukerombudet, Konkurransetilsynet, Norske Rørleggerbedrifters Landsforening, Nelfo, Byggmesterforbundet og Husbanken.

- Tiltakene som er her er foreslått, inkludert frikjøp av standardkontraktene, er med på å vise at BNL og den seriøse delen av norsk byggenæring tar disse problemstillingene på alvor, understreker Lågøyr.

Nå er Lågøyr spent på den videre oppfølgingen fra myndighetenes side.

– Vi skal gjøre vårt men nå må myndighetene følge opp med tiltak som styrker kompetansen hos de ansatte og stiller krav til hvilke bedrifter som får etablere seg i byggenæringen.