Skogsholm: -Økt fart gir respekt for fartsgrensen

Samferdselsminister Torild Skogsholm (V) mener at fartsgrense på 100 kilometer i timen på visse veistrekninger her i landet kan føre til en økt respekt for fartsgrensene overalt.

Samferdselsdepartementet har nettopp godkjent overfor Vegdirektoratet at veistrekninger som tilfredsstiller visse krav kan ha en fartsgrense på 100 kilometer i timen. - Det som er viktig for meg at dette skal være med å bidra til at trafikantene får respekt for fartsgrensene. Man ser at det er mulig å kjøre så fort som 100 kilometer i timen, og da vurderer også veimyndighetene det dit hen, og man får en fartsgrense på 100 kilometer i timen, sier Skogsholm til NTB. Hun håper at endringen skal være med på å øke respekten for fartsgrensen også andre veier der det skjer ulykker, og man må sette ned fartsgrensen fordi det er et spesielt risikoområde. -Man skal slippe å filosofere over hvorfor fartsgrensen er slik den er, det er alltid en årsak til fartsgrensen, sier hun. Basert på forsøk Godkjennelsen om ny fartsgrense er fattet som følge av en forsøksordning igangsatt med fartsgrense på 100 kilometer i timen på enkelte strekninger på motorvei. Evalueringen av ordningen har vist at ikke farten øker betydelig når fartsgrensen øker fra 90 til 100 kilometer i timen, og at antallet ulykker på strekninger med den høye fartsgrensen ikke har økt etter at den ble innført, heter det i en pressemelding fra Samferdselsdepartementet. Krav For at det skal være forsvarlig med en fartsgrense på 100 kilometer i timen, må en del krav til veien være oppfylt. Det innebærer blant annet at veien må ha belysning, midtrekkverk eller at avstanden mellom kjørebanene på veien er minst 7 meter. Dessuten skal det ha vært gjennomført trafikkrevisjon på strekningen med påfølgende gjennomførte eller igangsatte tiltak. Viderefører prøvestrekninger Statens vegvesen får nå anledning til å videreføre fartsgrensen på veistrekninger der 100 kilometer har vært prøveordning som en permanent ordning. Det gjelder E6 Follo, E6 Romerike, E18 i Vestfold og Buskerud, E6/riksvei 174 Skedsmovollen-Gardermoen og E18 Asker-Brakerøya. I tillegg til strekningene som har deltatt i prøveordningen, kan nye motorveier som bygges og oppfyller kravene også få en fartsgrense på 100 kilometer i timen. Skogsholm varsler at det vil skje når det bygges nye firefeltsveier, spesielt opp til de store byene.