Skanska bygger Strindheimtunnelen

Skanska har inngått kontrakt om bygging av Strindheimtunnelen. Prosjektet er en del av E6 Trondheim - Stjørdal. Kontrakten har en verdi på 730 millioner kroner og går inn i ordreinngangen for fjerde kvartal.

Over 2 km av Strindheimtunnelen blir drevet gjennom fjell, og dette er jobben Skanska nå skal gjøre i tillegg til store betongarbeider med blant annet et betongkryss i tre plan på Strindheim. Men at det var nettopp de som klarte å stikke av med den største jobben i prosjektet, var ingen overraskelse for dem.

- Vi bestemte oss tidlig for at denne jobben skulle vi ha, sier prosjektsjef Roar Sve i Skanska Norge.

Anleggsleder Kai Morten Høyem har vært med på å bygge Marienborgtunnelen, som er en viktig del av Nordre avlastningsveg som åpnes for trafikk neste vår. Nå er han klar for å bygge den nyeste tunnelsatsningen i Trondheim.

- Det er klart vi gleder oss, sier Høyem.

Ingen liten kontrakt å signere

Konserndirektør Lars Olav Solbakken i Skanska Norge og regionvegsjef Berit Brendskag Lied hadde begge tatt turen til Lademoen i Trondheim for å få æren av å signere kontrakten. Det er ikke akkurat en liten kontrakt når summen på den stiplede linjen er 730 millioner kroner.

- Jeg sa da vi nettopp signerte kontrakten for Kvistunnelen på Sunnmøre at vi stiller med A-laget på den jobben. Men vi stiller altså med A-laget her også! Vi har bare A-lag, sier Solbakken for å forsikre Lied om at de tar jobbene i Region midt på alvor.

Planlegging først

Fram til jul konsentrerer de seg om å detaljplanlegge jobben, og like over nyttår starter prosjektorganisasjonen til Skanska Norge å rigge seg til på Leangen øst i Trondheim. De starter jobben med å bygge en gang- og sykkelundergang under Bromstadvegen like ved Strindheim skole, og bygger en bru over Innherredsvegen ved Gildheimkrysset. Men så starter jobben med å grave seg fram til punktet hvor de starter tunneldrivingen i fjell. Den første tunnelsalven går av i slutten av mai.

Forventer køkaos når de stenger Innherredsvegen

Innherredsvegen må stenges for å gi plass til vegarbeidene, og dirigeringen av E6-trafikken via en midlertidig omkjøring på flere år via Thoning Owesens gate blir en stor utfordring. Denne vegen har en mindre kapasitet enn Innherredsvegen, og man må forvente store køer. Målet er at flere kjører via Lade eller Omkjøringsvegen, velger å kjøre utenom rushtidene, eller tar buss og tog.

- Det blir holdt åpen en egen kollektivtrasè langs byggegropa i Innherredsvegen for å sikre at bussene ikke må stå og stange i kø sammen med resten av trafikken. Vi håper dette kan lokke flere som har mulighet til å la bilen så, og heller ta bussen, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen. Innherredsvegen stenges i februar/mars neste år, og vil være stengt i flere år.

Bruker lang tid for å unngå setningsskader på hus

Det vil ta nesten fire år å bygge tunnelen. Årsaken er at det underveis i tunneldrivinga må gjøres betydelige mengder med tetteinjeksjoner med sementmasser inn i fjellet etter hvert som man jobber seg lenger inn i fjellet. Det er tett bebyggelse over Kuhaugen i traseen der tunnelen skal komme, og derfor er fokuset stort på farene for setninger.

Strindheimtunnelen åpnes for trafikk i 2014.