Flyplasskontrakt til Hæhre i Kristiansund

Albert Kr. Hæhre AS har fått en stor kontrakt på utvidelse av Kvernberget flyplass i Kristiansund. Hæhre har skrevet kontrakt med Avinor som bl.a. innebærer sprengning og flytting av 2,5 millioner kubikkmeter stein. Oppdatert

Arbeidet starter ved årsskiftet og vil vare i et par år.

Den sprengnings- og planeringsjobben som Hæhre nå har fått, har en ramme på 160 millioner kroner, sier Lars Hegle til Tidens Krav. Har er Avinors prosjektleder. Det kommer to nye entrepriser på henholdsvis elektro og avsluttende anleggsarbeider.

 Byggeledelsen er satt bort til rådgiverfirmaet Myklebust. Hæhre skal være ferdig med denne del av arbeidet høsten 2012. Målet er at Kristiansund lufthavn Kvernberget skal åpne sin forlengede rullebane med sikkerhetssoner 7. februar 2013.

Kontrakten som omfatter ”Masseuttak og fylling for rullebaneforlengelse” er den største av de tre som inngår i prosjektet ”Sikkerhetsområder og lysanlegg” ved Kvernberget lufthavn. Arbeidene omfatter bl.a følgende:

-masseutskifting av myr og områder med bløte masser

-etablering av 3 sedimenteringsbassenger for rensing av overvann fra fyllingen

-etablering av 1,5km Ø700 OV ledning ut i sjøen på dybde 6m for å føre alt OV fra bassengene gjennom Gløsvågen naturreservat

-sprengning og utlegging av 2,5 mill anbrakte m3 som oppfylling for rullebaneutvidelse

-anleggstekniske hjelpearbeider

Det skal altså fjernes mye løsmasser. I tillegg skal flere store hauger ved flyplassen sprenges bort. Den sprengte steinen skal så brukes til oppfylling. Det ligger store mengder stein fra Atlanterhavstunnelen i området, men Avinor er redd for setninger og vil derfor ikke bruke tunnelstein til fyllingene. Vi snakker om en fylling som på det meste er 45 meter høy, 400 meter lang og flere hundre meter bred.

Etter sprengningen vil man få en ny stor tomt som skal være stedet for en ny fremtidig flyterminal.

Hæhre er allerede etablert i området (på Averøya) gjennom samarbeidet med Roy Holt. Der sprenges det ut store mengder masser som bl a brukes til å dekke oljeledningene ute i havet. Også der får man skapt fremtidige industriarealer.

 

Det var stor interesse for denne jobben. 14 firmaer ba om å bli prekvalifisert. Fem bedrifter ble bedt om å gi tilbud. Det var Vassbakk & Stohl (eies av Skanska), Veidekke, AF, Risa og Hæhre. Veidekke bygde forøvrig flyplassen som åpnet i 1970.

Etter det Byggeindustrien har grunn til å tro har Avinor lagt til grunn 70 prosent pris og 30 prosent løsning.

Albert Hæhre sier til Byggeindustrien at han er svært fornøyd med å få denne kontrakten.

Avinor har tidligere opplyst at det skal brukes rundt 400 millioner kroner ved Kvernberget lufthavn. Her skal det blant annet opparbeides nytt sikkerhetsområde, lysanlegget skal opprustes og ikke minst skal rullebanen forlenges til 2.000 meter.

Til sistnevnte formål har for øvrig lokale bedrifter og kommuner bidratt med 55 millioner kroner.

Hære får nå altså denne store jobben. I tillegg til fjellsprengning er det også snakk om å ta ut store mengder med myr.

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Kristiansund_lufthavn,_Kvernberget