Savner entreprenørene

Norsk tunnelteknologi er salgbar internasjonalt, men entreprenørene må i mye større grad komme på banen. Det mener Ola Woldmo, daglig leder i Woldmo Consulting as.

Woldmo holdt et innlegg under Fjellsprengningsdagen der han stilte spørsmålet om norsk tunnelteknologi er en attraktiv salgsvare internasjonalt. Woldmos svar er ja, men han vektlegger at det først blir skikkelig tyngde over satsingen den dagen entreprenørene kommer skikkelig på banen.

- For at et prosjekt virkelig skal dra nytte av norsk teknologi må alle deler tas i bruk. En av de viktige lenkene i kjeden er entreprenøren. Det er under utøvelse av kontrakten og selve byggingen vi har størst mulighet til å påvirke prosjektet. Entreprenøren inntar ofte en større rolle i internasjonale prosjekter enn det vi er vant til her hjemme. En stor del av prosjekteringen overlates til entreprenøren som dermed kan utnytte erfaringer på linje med det vi kjenner fra norske OPS-prosjekter, sier Woldmo.

Woldmo konstaterer at det har vært liten vilje hos entreprenørene til å utnytte mulighetene i det internasjonale markedet.

- Et hederlig unntak er LNS som inneværende år har sikret seg en stor og attraktiv kontrakt på bygging av kloakktunneler i Hong Kong, sier Woldmo.

Woldmo konkluderer med at hvis norsk tunnelteknologi skal lykkes internasjonalt bør prosjektene angripes med full norsk pakke og han presenterer i den sammenheng det nye tunnelnettverket Norwegian Tunnelling Network.