Svinesundbrua forsinket - byggemetode endret

Forsinkelser på inntil 3 måneder har gjort at arbeidene på Svinesundbrua må forseres.

Den tyske totalentreprenøren Bilfinger + Berger skulle opprinnelig vært ferdig med buekonstruksjonen ved årsskiftet. Nå blir den fullført i mars 2004, men mye arbeid er utført på kort tid. Endrer byggemetode - Entreprenøren sier de er i rute til åpningsdatoen 7. juni 2005, men de har måttet forsere arbeidene underveis ved bl.a. å endre byggemetoden for opphengt brukasse i buespennet til heavy lifting i en operasjon. Grunnene kan være mange, men noe av forsinkelsen skyldes problemer med fundamenteringen av buen på norsk side. Det har vært nødvendig med en del forsterkninger. I tillegg var det nok mer arbeid med å bygge buen enn det entreprenøren hadde regnet med, sier sjefsingeniør Elljarn A. Jordet i Dr. ing.Aas-Jakobsen til Byggeindustrien. Han følger byggearbeidene som spesialrådgiver for byggherren Svenska Vegverket. Han var også med på vinnerteamet som sammen med arkitektene Lund & Slaatto vant den internasjonale arkitektkonkurransen ved juletider i 2000. Heavy lifting Brokassene i stål i buespennet er nå planlagt ferdigbygget som en streng fra buefeste til buefeste, en lengde på 170 m som skal løftes opp som ett kolli. Dette er et betydelig løft som skjer ved årsskiftet 2004-2005. Prosessen krever detaljert planlegging. Her er Aas-Jakobsen med for å kontrollere prosjekteringen . Brokassen skal løftes i mange punkter bortover, med såkalt heavy lifting. Det betyr at man står oppe på buen med åk og løfter fra disse. Denne fremgangsmåten ble introdusert på det siste byggemøte i oktober for å imøtekomme sluttdatoen. Det litt spesielle her at det er et langt element som skal løftes. Selve brobjelkeløftet blir på 1500 tonn. Det er et statisk ubestemt løft, fordi det løftes ikke bare i to, men i seks punkter langs brobjelken. Selve løftet tar noen timer å gjennomføre og vil kreve nøye kontroll og koordinering.