Kaller lyntog til Oslo et luftslott

Lyntog med to og en halv times reisetid mellom Oslo og Trondheim er et luftslott, mener fylkesordfører Tore Sandvik (Ap) i Sør-Trøndelag.

En ny høyhastighetsbane mellom Trondheim og Oslo vil koste rundt 80 milliarder kroner. At samfunnet skal bla opp en slik sum, ser Tore Sandvik som helt urealistisk.

– Det er utenkelig å gå inn for en slik investering uten at også banen mellom Bergen og Oslo blir bygget. Den koster 180 milliarder. I år har vi lagt en kjempesatsing på jernbane inn i statsbudsjettet. Men det er bare en brøkdel av hva disse banene vil koste, sier Sandvik til Adresseavisen.

– Lønnsom

Stortinget har vedtatt at høyhastighetsbane mellom de store byene skal utredes, slik at det finnes et grunnlag for å ta en beslutning i 2013.

– Jeg er selvfølgelig for et lyntog. Det er et vakkert luftslott. Men det finnes ikke penger til det, sier Sandvik.

Selskapet Norsk Bane, som samarbeider med det tyske jernbaneselskapet Deutsche Bahn AG om å utrede høyhastighets jernbanenett for Norge, mener at et slik bane er samfunnsøkonomisk lønnsom.

– Investeringene mellom Trondheim og Oslo vil være nedbetalt i løpet av 30 år, til fire prosents rente, mener daglig leder Jørg Westermann, som slakter trønderpolitikernes tanker om å flikke på den eksisterende banen.

Ny trasé

– Det blir som å gjøre en kjerrevei om til motorvei. For å få reisetiden mellom Oslo og Trondheim ned i fire timer må du opp i en hastighet på minst 160 kilometer i timen. Standarden på sporene er hundre år gammel og kurvene har en radius på 300 meter. Man må opp i 1.200 meter for å kjøre tog i 160, sier han til Adresseavisen.

På høyhastighetsbanen Norsk Bane vil ha, vil togene ha en hastighet på 300 kilometer i timen. Reisetiden mellom Oslo og Trondheim vil være to og en halv time. Men da må man bygge en helt ny trasé.

Fylkesordfører Sandvik har liten tro på det.

– For oss som jobber med å få trafikk over fra vei til bane, er det et problem at man snakker om planer som aldri vil bli virkelighet. Det er viktigere å jobbe for opprusting av den eksisterende jernbanen enn å pusse på et luftslott som aldri vil bli bygget.