Norsk teknologi het i utlandet

Microsofts anbefaling av Profitbase internasjonalt bærer frukter. Nå er styringsverktøyene fra Profitbase tatt i bruk på nesten alle kontinenter.

Spesielt Profitbase Retail, som brukes i varehandelen, er en het potet. Lenge før lansering har flere store kjeder tatt i bruk den nye versjonen av Profitbase InFront – både innenlands og utenlands.

– For et lite norsk selskap er det umulig å få bedre internasjonal drahjelp enn at Microsoft anbefaler dine løsninger. Når Microsoft Malaysia anbefaler konsernledelsen i Mydin Hypermarkets, en av landets største kjøpesenterkjeder, å ta i bruk Profitbase, så veier det nok en del tyngre enn om vi skulle ringe til Malaysia, sier Børre Tharaldsen, administrerende direktør i Profitbase.

Det tette samarbeidet med Microsoft ble etablert våren 2007 og toppet seg i høst da Profitbase ble oppgradert som «Global Alliance Partner»

- som eneste norske selskap innen en industriell vertikal. Samarbeidet innebærer at Microsoft-partnere og deres kunder over hele verden kan teste ut Profitbase’s løsninger. Innenfor detaljhandelen er samarbeidet så tett at Microsoft anbefaler alle sine kunder å bruke løsningene fra Profitbase i deres hovedmarkeder.

Foruten Mydin Hypermarked har også HDS Retail North America, verdens største reiseeffektkjede med 1600 butikker i 18 land, tatt i bruk løsninger fra Profitbase. En annen stor kontrakt er tegnet med Petro- Canada, et kanadisk oljeselskap som blant annet driver 1800 bensinstasjoner. Av norske kunder kan nevnes Reitan-gruppen og Varner, som også har tatt i bruk den nye løsningen av Profitbase InFront, samt Optimera, Byggmakker, Gresvig Sport, Kid Interiør og de fleste av landets sykehus.

– Strømmen av store kontrakter gir også pene omsetningstall. I 2008 omsatte vi for 62,9 millioner kroner, en vekst på hele 56 prosent fra 2007, da vi oppnådde 40,3 millioner, sier Tharaldsen.

Resultatene er imidlertid ikke tatt ut i utbytter. Tharaldsen forteller at Profitbase ønsker å utvikle et nytt verdensledende produkt basert på banebrytende programvareteknologi som på sikt vil ta en betydelig markedsandel. I dag benyttes rundt 20 prosent av omsetningen til forskning og utvikling.

– Vi posisjonerer oss for videre vekst, både hjemme og ute, og da er kontinuerlig forskning og utvikling en forutsetning for å lykkes. At vi satser så mye på å forbedre løsningene våre var nok et av de viktigste kriteriene for at Microsoft valgte oss til «Global Alliance Partner», sier Tharaldsen.

Versjonene av Profitbase som nå lanseres er Profitbase Studio, Profitbase Webplan og en ny rapportklient, Profitbase InFront. Alle applikasjonene har gjennomgått en omfattende oppdatering hvor ny funksjonalitet, forenkling og bedre brukerinteraksjon har vært høyt på prioriteringslisten.