– Foreløpig bør man heller varme opp hus enn å kjøre bil med biomasse, sier førsteamanuensis Petter H. Heyerdahl ved Universitetet på Ås.
– Teknologien er ikke på plass. Vi må vente på annengenerasjons biodiesel, om fem-seks-sju år, før dette gir god effekt som drivstoff, sier Heyerdahl til Dagsavisen.
– Markedet ligger i biovarme. Det gir mye varme og erstatter mye mer forurensende fossil fyringsolje, sier han.
Heyerdahl aksepterer regjeringens argumentasjon om at også biodieselbiler gir veislitasje, svevestøv og ulykker, men foreslår i stedet 20 øre ekstra avgift på fossile drivstoffer.
Samtidig gir forskeren statsministeren en smekk for snuoperasjonen.
– Når Jens Stoltenberg tuller med dette, sprer det seg en usikkerhet blant alle som vil investere i fornybar energi. Det er skummelt. Vi kan ikke sitte stille og se på at Uniol-fabrikken nedlegges. Vi må gi grønne investorer rammebetingelser som sikrer at vi er i front på utviklingen videre, sier Heyerdahl. (©NTB)
- Nøkkelord
- Transport / Bil
- Energi