Forsinket terminaldrift for Baneservice

Etter en planlagt revisjon trekker Statens jernbanetilsyn tilbake sertifikatet som gir terminalvirksomheten i Baneservice tillatelse til å kjøre sine lokomotiver på egen lisens.

Det betyr at Baneservice i en tid framover må bruke partnere i godstrafikk og terminaldrift. Selskapet arbeider for å få sertifikatet tilbake raskt.

Jernbaneentreprenøren Baneservice fikk lisens som selvstendig operatør på det nasjonale jernbanenettet tidligere i år, men etter en planlagt revisjon i forbindelse med sertifiseringen trekker nå Statens jernbanetilsyn selskapets sikkerhetssertifikat tilbake. Tilsynet mener at selskapets ikke er ferdig med å etablere planverk og sikre gjennomføring av planene i tråd med forskriftene.

– Vi er tilhengere av strenge krav til sikkerhet. Selv om tilbakekallelsen forsinker vår satsing på dette forretningsområdet, er det bra at systemet fungerer. Det har tatt lenger tid for oss å implementere dette enn forutsatt, og tilsynet har funnet mangler som vi vil rette opp snarest. Vi arbeider hardt for å få sertifikatet tilbake så snart som mulig, sier administrerende direktør Lars Skålnes i Baneservice.

Det er gods- og terminalaktiviteten i selskapet som blir berørt av tilbakekallelsen. Denne virksomheten ble etablert i 2007, og står for ca 5% av Baneservice sin virksomhet. Godstrafikk og terminaldrift vil i en tid framover bli utført i samarbeid med andre operatører som har sikkerhetssertifikat, slik Baneservice gjorde før selskapet fikk eget sertifikat tidligere i år.

– Vi gjør hva vi kan for at dette ikke skal gå ut over kundene, sier Skålnes.

Baneservice er allerede i gang med å rette opp i de manglene som Statens jernbanetilsyn har påpekt. På nyåret sender selskapet inn en søknad om å få sikkerhetssertifikatet tilbake.

– Baneservice skal være en viktig aktør på det norske gods- og terminalmarkedet i årene framover, med sertifikat, avslutter Skålnes.