Tarkett Sommer AS ble Tarkett AS

Ved sammenslåingen med det franske Sommer Allibert-konsernets gulvvirksomhet i 1997 ble firmanavnet endret til Tarkett Sommer, men firmaet fortsatte å operere med ulike navn i forskjellige markeder. Nå er bestemmelsen tatt om å sløyfe Sommer i firmanavnet, som altså blir kun Tarkett.

Gulvprodusenten Tarketts historie strekker seg helt tilbake til 1886, da det firma som siden skulle bli Tarkett ble grunnlagt i Malmø. I løpet av de mer enn hundre årene som har gått siden den gang har firmaet utviklet seg til en internasjonal aktør med virksomhet over hele verden. Konsernsjefen Marc Assa motiverer navneendringen slik: - Ved å fokusere på et varemerke tar vi et viktig skritt fremover for å styrke posisjonene. I dag har vi mange varemerker og undervaremerker i virksomheten vår, men den globale konkurransen krever en sterk, tydelig og konsekvent tilstedeværelse i markedet. Ett navn og en overgripende forretningsstrategi i alle markeder gjør produktene våre mer synlige og attraktive, sier han. En omfattende undersøkelse viser at Tarkett er foretakets sterkeste varemerke og peker blant annet på følgende: Historisk har Tarkett en sterk bakgrunn i parkett, og foretaket har vært innovativt både på tre- og vinylgulv. Tarkett har alltid satset på kvalitet og høyprisprodukter og er kjent for profesjonalisme og produkter med høy kvalitet. Geografisk sett er Tarkett et veletablert og sterkt varemerke i Nord- og Øst-Europa. Tarkett har også en forhstorie i Nord-Amerika, der Sommer er ukjent, fordi man har operert under navnet Domco. Rent språklig fungerer Tarkett best internasjonalt. Det er lett å forstå, uttale og huske verden over. Lokalt godt etablerte varemerker kommer til å leve videre som produktnavn. Det vil si at i prosjektorganisasjonen vil f.eks Tarkett Sportsgulv leve videre i Europa, mens Azrock gjør det samme i USA I konsumentdivisjonen skjer tilsvarende med Sommer i Europa , Domco og Nafco i USA og Sintelon i Øst-Europa. I Norge Ved en merkevaretest av tepper, gulv og parkett rettet mot forbrukere i Norge kjente hele 47% ikke noe varemerke ( uhjulpet ). 21% nevnte Tarkett. Neste varemerke ble nevnt av 12%. Kun 4 varemerker ble nevnt av flere enn 3%. Kulen som symbol for gruppen er fortsatt med i den nye logoen. Den er blitt brukt i fem år og er på nåværende tidspunkt godt etablert og velkjent. Fargene grått og blått symboliserer henholdsvis teknologi og liv.