Frykter at tunnel utløser dyre krav

Veimyndighetene frykter at alternativet med den lengste og mest miljøvennlige tunnelen på nye E 18 i Larvik vil føre til krav om flere «unødvendig kostnadskrevende» veiløsninger.

Fakta om E18-konflikt

* Larvik kommune har vedtatt en kommunedelplan som innebærer at ny firefelts E 18 på strekningen Bommestad – Sky i Larvik bygges med en 1 kilometer lang tunnel.

* Statens vegvesen Region sør vil bygge motorveien på denne strekningen med en 70-80 meter lang tunnel og hevder at dette alternativet blir cirka 225 millioner kroner billigere.

* Vestfold fylkeskommune, Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Vestfold og Direktoratet for naturforvaltning støtter Larvik kommune.

* Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet støtter Statens vegvesen Region sør. Veimyndighetene har gjort denne saken til en prinsippsak ved å framheve at den kan føre til flere krav om dyre tunnelløsninger.

* Miljøverndepartementet skal avgjøre saken om Larvik kommunes kommunedelplan for det aktuelle området.

«Statens vegvesen opplever stadig flere krav om dyre tunnelløsninger, og de påpeker at det er viktig å unngå å skape presedens for valg av tunnelløsninger i andre vegprosjekter», skriver Samferdselsdepartementet i et brev til Miljøverndepartementet. Saken handler om en omstridt kommunedelplan i forbindelse med motorveiutbyggingen på den seks kilometer lange strekningen Bommestad – Sky i Larvik.

Dermed har Vegdirektoratet og Samferdselsdepartementet gjort denne saken til en viktig prinsippsak, som kan få konsekvenser også for mange andre vei- og tunnelprosjekter.

Støy og friluftsliv

I plandokumentene har de to aktuelle veialternativene fått betegnelsen 3X og 3Y. Alternativ 3Y innebærer at det bygges en cirka 1 kilometer lang tunnel under deler av boligområdet Haga. Larvik kommune har vedtatt å gå inn for dette alternativet, og får støtte fra Vestfold fylkeskommune, Miljøvernavdelingen hos Fylkesmannen i Vestfold og Direktoratet for naturforvaltning (DN).

Statens vegvesen Region sør vil bygge motorveien etter alternativ 3X, med en 70-80 meter lang tunnel og voller og støyskjermer langs boligområdet. Kampen står om graden av støyskjerming og hensynet til friluftslivet. Vegdirektoratet støtter Statens vegvesen Region sør og mener alternativet med kort tunnel er godt nok.

«Selv om alternativ 3Y med lang tunnel vil ivareta disse hensynene enda bedre, mener vi den ekstra gevinsten ikke står i forhold til de betydelige merkostnadene ved tunnelalternativet», skriver Vegdirektoratet i et brev til Samferdselsdepartementet.

Merkostnadene ved lang tunnel er beregnet til cirka 225 millioner kroner. I tillegg hevdes vedlikeholdskostnadene å bli høyere.

– Stadig flere krav

Vegdirektoratet bruker følgende argument for å be Samferdselsdepartementet støtte innsigelsen som Statens vegvesen Region sør har foretatt mot Larvik kommunes vedtak om kommunedelplan:

«Statens vegvesen opplever stadig flere krav om kostnadskrevende tunnelløsninger. Med de store utfordringene som vegsektoren står overfor når det gjelder trafikksikkerhet, tilgjengelighet, framkommelighet og miljø, er det viktig å unngå unødig kostnadskrevende løsninger.»

Vegdirektoratet legger også vekt på at «en beslutning om tunnel kan få uheldige presedensvirkninger» for andre veiprosjekter.

Samferdselsdepartementet gir den støtte Vegdirektoratet ber om og konkluderer slik i sin tilråding til Miljøverndepartementet: «De økte kostnadene til investeringer, drift og vedlikehold ved alternativ 3Y står etter vår vurdering ikke i forhold til de økte miljøkvalitetene som oppnås.»