Oppstart E39 Knutset-Høgset

Torsdag 12. november kl 1300 markerte man oppstart av E39 Knutset-Høgset. på Nordmøre. Dette er den første av tre delentrepriser på E39 Knutset-Høgset.

Klokka 13 torsdag satte ordfører Knut Sjømæling seg i førersetet på gravemaskinen CAT 330 D, og som om han aldri skulle jobbet med annet, la ordfører det ene lasset etter det andre med fin jord ved siden av traseen, skriver Tidens Krav på sine nettsider.

– Dette var artig, sa en smilende fornøyd ordfører etter at han på denne måten fikk markere oppstarten av den nye parsellen mellom Høgset og Knutset.

Det første grabblasset ble tatt vest for Gjemnesaksla der den nye Høgsettunnelen skal gå gjennom.

– En gledens dag, ikke minst for innbyggerne langs Gjemnesstranda, sa Sjømæling.

Den første delentreprisen er det trønderfirmaet BL Entreprenør AS som står for, og denne uka blir det fem mann som rydder skog der traseen vil gå.

Hvor mange mann som etter hvert vil jobbe med veien kunne ikke Kjell Mandal fra entreprenørselskapet si noe om.

Prosjektet E39 Knutset-Høgset omfatter bygging av ca 4,6 km ny veg inkludert Høgsettunnelen på 705 meter. Den nye vegen erstatter en strekning av E39 med dårlig standard og korter inn vegen med ca 1,4 km.

Forskjæring for Høgsettunnelen
Den første delentreprisen omfatter bygginga av vel 550 meter tilkomstveg/driftsveg, den ene forskjæringa på Høgsettunnelen og etablering av underbygning for ca 700 meter ny E39 fra tunnelen og vestover. I tillegg skal vi bygge både en krøtterundergang og en traktorundergang.

Det blir også mye skogrydding på strekninga. Det er entreprenørfirmaet BL Entreprenør AS som utfører arbeidet, som har ferdigstillelsesfrist 29. januar 2010. 

Delentreprise 2
Den neste delentreprisen omfatter en videreføring av nyvegen mot vest. Her skal vi blant annet etablere underbygning for 1 550 meter ny E39 og bygge ca 400 meter ny felles driftsveg mellom ny E39 og dagens veg. Vi skal også bygge en større traktorundergang for tilkomst til arealene nord for ny E39, og ei ca 30 meter lang bru over Jutulelva. Tre krøtterunderganger og ca 200 meter traktorveg inngår også i denne entreprisen. Utlysning av tilbudskonkurranse for denne parsellen er planlagt i månedsskiftet november/ desember 2009.

Delentreprise 3 – Høgsettunnelen
Bygginga av den 705 meter lange Høgsettunnelen er den siste delentreprisen. Vegbygginga mellom Høgsettunnelen og Gjemnessundbrua, inkludert en kulvert på Høgset, inngår også i tunnelentreprisen. Vi lyser ut Høgsettunnelen og Eikremtunnelen (på riksveg 70 Øydegard-Bronneset) samtidig. Målet er å lyse ut entreprisene i løpet av desember 2009.

Forlengelse Astad-Knutset
Vi arbeider også med å forlenge nyvegen fra Høgset helt til Astad. Strekninga planlegges delvis bompengefinansiert.
 
- Ved å bygge den nye vegen helt fram til Astad, sparer vi nedkjøringa til Knutset og får dermed en synergieffekt når vi først er i gang med utbygging i området. Og i tillegg blir det mer trafikksikkert både for lokalbefolkninga og gjennomgangstrafikken, sier Per Bjørn Gjelsten. 

Med å forlenge nyvegen helt til Astad er behovet for gang- og sykkelveg langs strekninga borte. Nyvegen mellom Astad og Knutset blir 5,4 km lang, og totallengda mellom Astad og Høgset blir dermed nøyaktig 10 km.

Reguleringsprosessen og grunnforhandlingene er godt i gang. Gjemnes kommune vedtok tidligere i høst at reguleringsforslaget skal legges ut til offentlig ettersyn. Målet er å få et planvedtak i kommunen i løpet av februar/mars 2010, og at Stortinget skal behandle bompengesøknaden for prosjektet Astad-Knutset i løpet av vårsesjonen neste år.

Hele prosjektet kan da, om alt går bra, stå ferdig sent høsten 2011.