Baneservice i ny drakt

Baneservice ruster seg for å møte satsingen på utbygging og fornying av jernbanenettet. Mandag ruller det første av i alt fem nyanskaffede lokomotiv ut fra lakkeringsverkstedet.

Lokomotivet som kom fra lakkeringsverkstedet i Sverige, har nærmere 4000 hestekrefter og vil være blant de sterkeste i Norge. Det skal nå til ombygging og oppgradering slik at det er tilpasset kjøring i Norge og Sverige. Landets største jernbaneentreprenør investerer i nye lokomotiv fordi en rekke vedtak og utredninger tyder på at det politiske flertallet endelig vil ruste opp det norske jernbanenettet.

– Anleggstrafikken i forbindelse med utbygging og vedlikehold krever mer trekkraft. Når jernbanenettet blir oppgradert blir det også mulig å doble godstransporten på jernbanen innen 2018. Med våre nyanskaffede lokomotiver kan vi trekke både anleggstog og godstog, og det blir sannsynligvis flere av begge deler på linjene i årene som kommer, sier divisjonssjef for Terminaldrift Tone Manum i Baneservice.

Ny drakt

Lokomotivet er det første av i alt fem MZ IV-lokomotiv, som leveres til Baneservice på løpende bånd det neste halvåret. De to første lokomotivene vil være operative ved årsskiftet, og innen sommeren 2010 er de tre siste på plass.

Alle lokomotivene framstår i selskapets nye profil, har ny logo og får en kombinasjon av grønn og blå lakkfarge.

– Det er ingen tvil om at lokomotivene vil bli lagt merke til på linja, sier Manum.

Passende navn

Etter en intern navnekonkurranse har Baneservice bestemt seg for å gi lokomotivene navn etter norrøne guder, og det første får navnet Frøya. Ifølge norrøn mytologi er Frøya den vakreste, mektigste og sterkeste av alle gudene.

– Navnet passer godt når vi nå satser for fullt innen anleggsvirksomhet og godstogkjøring, sier Manum.

De neste lokomotivene vil få navnene Balder, Skjold, Frigg og Tyr.