Forbrukersalget størst

Fallende proffomsetning fører til at forbrukeromsetningen for første gang passerer milepælen over 50 prosent av omsetningen i byggevarehusene.

Det er omsetningsstatistikken til Trelast- og Byggevarehandelens Fellesorganisasjon (TBF) for september måned som viser dette. Tallene innhentes fra de fleste større byggevarekjedene og utgjør omtrent 70 prosent av bygevareomsetningen her til lands gjennom utsalg med bredt sortiment.

– Det er først og fremst forbrukeromsetningen som står for den positive utviklingen i markedet. Det betyr at folk tydeligvis gjør mye selv når det gjelder oppussing, mens aktiviteten innen boligbygging og større prosjekter er fortsatt lav, kommenterer adm. direktør Tone Strand Molle i TBF.

I følge omsetningsstatistikken viser forbrukeromsetningen en nedgang hittil i år på kun 1,1 prosent, mens proffomsetningen har falt med 17,8 prosent. Det har ført til at forbrukeromsetningen for første gang er større enn proffomsetningen med en andel på 50,1 prosent.

Molle utelukker ikke at forbrukeromsetningen vil styrke sin posisjon ytterligere noe mot årsslutt.

– Utviklingsretningen er tydelig. Vi er spent på oktobertallene som snart foreligger. Det vil bli lettere å si noe om dette når de foreligger, fremholder hun.

For øvrig samsvarer tallene fra TBF med de som Byggevareindustrien nylig offentliggjorde. Også byggevarehandelen opplevde en noe større tilbakegang i september sammenlignet med de foregående sommermånedene.

Byggevarehandelen opererer imidlertid med en lavere tilbakegang med sine 4,7 prosent i september mot industriens 8 prosent. Fallet i byggevarehandelen etter årets ni første måneder er på 10,2 prosent mot industriens vel 16 prosent.

– Dette kan skyldes at byggevarehandelen har et større spekter av varer. Industrien står for de tyngre byggevarene, mens varehusene også omsetter jernvarer, har andre leverandører samt også tilbyr importvarer, forklarer Molle som også påpeker at økt forbrukeromsetning styrker dette varesortimentet.

Byggevarehandelen regner med at omsetningsfallet vil holde seg på om lag 10 prosent også frem til årsslutt, men Molle signaliserer at hun heller tror på 7-10 prosent enn 10-13 prosent fall.