Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Utfordrende jobb i nord

Publisert: 08.12.2001 14:45. Sist endret: 27.11.2013 21:35.

Ofotbanen ble bygget for å transportere jernmalm fra gruver i Kiruna i Sverige til utskiping i Narvik. Ofotbanen ble åpnet i 1902. Under byggingen av banen sto nok rallarne ovenfor mange tøffe utfordringer. Arbeidet foregikk stort sett med muskelkraft. I dag foregår anleggsvirksomhet og tunneldrift med moderne utstyr og maskiner, men nettopp det førte til store utfordringer for anleggsarbeiderne på Katterat.
  • Se 1.200 tonn jernbanebru løftes på plass

  • Klarsignal for bygging av Construction City

  • Enova senker støttesatsen for kjøp av elvarebil

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

Nettleder

Trenger mer mangfold i byggenæringen

Les også:

  • Milliardkampen om Nord-Norges infrastruktur
  • Flere konkurser i byggenæringen - et varig skifte?
  • Aktivitetsnivået i byggenæringen kan holde seg høyt frem til 2030
  • Viktig utvikling i royalsaken
  • Klimasatsingen skyter fart i anleggssektoren
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Trond Ramsøskar

«Kortreiste kontorarbeidsplasser må inn i boligutviklingen»
Les mer

Les også:

  • Ikke hopp bukk over konkurranseloven!
    Lars Sørgard
  • Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?
    Petter Eiken og Anne Marstein
  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Se 1.200 tonn jernbanebru løftes på plass
  • Klarsignal for bygging av Construction City
  • Enova senker støttesatsen for kjøp av elvarebil
  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim
  • Rekordmange har søkt høyere utdanning
  • Eksperter tror på fortsatt boligprisfall i Oslo
  • Trenger mer mangfold i byggenæringen
  • Lars Haagen Børrud gjenvalgt som styreleder i FABEKO
  • Sysselmannen opprettholder evakuering i Nybyen
  • Tiltakene lettes i de fleste Viken-kommuner
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Millskvartalet

Flere prosjekter

  • Waldemars Tårn
  • Trævarefabrikken
  • Sandsliåsen
  • Billingstad Panorama
  • Øvre Utstillingsplass Ålesund
  • Årneskvartalet
  • ZEB-laboratoriet
  • Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole
  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Baneservice skal fornye sporene ved Skøyen og Lysaker

Flere kontrakter

  • Rigg og drift-kontrakt til Ramirent
  • Betonmast bygger avlastningsboliger for Kristiansund kommune
  • Utvider settefiskanlegg
  • Stjern bygger omsorgsboliger i Stjørdal
  • Mesta skal drifte 30.000 veilys på riksvegene i Stor-Oslo
  • Hallmaker bygger Bunnprisbutikk på Bogøy
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Neumann Bygg åpnet nytt varehus i Askim

  • Hæhre skal bygge ny Skjøiten bru i Hemsedal

  • Heftig limtremontasje på Romsdalsgondolen

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

Jernbaneverket ruster opp Ofotbanen fra å tåle 25 tonn aksellast til å tåle 30 tonn aksellast. I den forbindelse etableres det et nytt kryssingsspor ved Katterat stasjon. Hensikten er å gi mulighet for to 750 m lange malmtog å krysse hverandre. Kryssingssporet blir etablert i en 933 m lang fjelltunnel. Malmtog med last på vei til Narvik vil passere gjennom tunnelen, og tomme malmtog på vei tilbake til Sverige vil passere i det gamle sporet ved Katterat stasjon. Jernbaneverket arbeider aktivt med miljøhensyn både under planlegging og utbygging av sine anlegg. Katterat stasjon representerer et viktig jernbanehistorisk og kulturhistorisk stasjonsområde. Et overordnet ønske har derfor vært å berøre stasjonen og stasjonsområdet minst mulig. For å imøtekomme det er det sprengt en 235 m lang tverrslagstunnel under stasjonen. Hensikten er å drive hovedtunnelen med kryssingssporet fra denne og dermed unngå store inngrep i området rundt stasjonen. Hovedtunnelen er boret og sprengt i to retninger, mot Narvik og mot Sverige. Til sammen er det boret 120 000 boremeter og tatt ut ca.100 000 kubikk masse fra tunnelen. Massene blir lagret i ei fylling like nedenfor stasjonen, valgt i samråd med landskapsarkitekt og verneråd. Anlegget på Katterat er uten veiforbindelse og jernbanen er eneste adkomst. Dette gjør anlegget spesielt. Det er ikke ofte det arbeides på anlegg uten vei forbindelse i dag, og det har ført til store utfordringer for entreprenør Selmer Skanska AS. Alle maskiner, materialer og alt utstyr er fraktet til anlegget med tog. Området er uten strøm, og nødvendig strøm til å drive tunnelvifte og borerigg produseres med aggregat. I perioder når både knuseverket og borerigg har vært i drift har entreprenøren brukt 20 000 l diesel i uka. Dieseltankbil har blitt fraktet med tog to - tre ganger i uka, sier driftsleder Arild Melchiorsen i Selmer. Det har derfor vært nødvendig å planlegge all transport til og fra anlegget nøye. 19. juni gikk første salve i tunnelen, og siden har 192 salver gått av. Den siste lunta ble tent 15. november av prosjektsjef Brede Nermoen i Jernbaneverket Region Nord. 130 140 tonn sprengstoff er brukt under sprengingsarbeidet og 300 kg ble brukt på siste salve. Gjennom- slaget ble feiret som seg hør og bør med konjakk på røysa for anleggsarbeiderne. Før malmtog kan benytte det nye kryssingssporet gjenstår arbeid med høy- og lavspenningsanlegg, overbygning, signal- og teleanlegg. Dette arbeidet planlegges startet i april 2002, sier prosjektleder John Ivar Mogseth. Svenske Banverket er entreprenør for denne virksomheten, og går alt etter planen skal anlegget ferdig i oktober neste år til Ofotbanens 100 års jubileum. FAKTA Sted: Katterat, Ofotbanen Budsjett: 90 millioner Prosjekttype: Jernbaneanlegg i fjell Byggherre: Jernbaneverket Region Nord Prosjektleder: John Ivar Mogseth Byggeledelse: Norconsult AS Narvik v/ Stig Lauknes Jernbaneverkets koordinator: Harry Nordnes Prosjekterende: Scandia consult AS, Trondheim Entrepriser: Baneservice Lastespor Selmer Skanska AS Underbygning Baneverket Produktion KL signal/ tele Sikkerhetsmenn: Jernbaneverket Produksjon Nord Ferdigstillelse: Planlegges oktober 2002 Byggetid: 16 måneder

Nøkkelord:

Import
 

VAV planla tildeling av milliardkontrakt i desember
- tilbudsbehandlingen pågår fortsatt

 

Klarsignal for bygging av Construction City

 

Se 1.200 tonn jernbanebru løftes på plass

 

- Feigt av regjeringen ikke å gi Vegvesenet forutsigbar finansiering

 

Innlegg:
Hoksrud i glasshus

Annonsørinnhold
 

Vær forberedt når boligmarkedet våkner igjen.
Bestill gratis magasin om eiendoms-utvikling!

Annonsørinnhold
 

COWI-
kampanje om det grønne skiftet vant pris


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen