Suksess med tak - fortsetter med gulv

Byggmakker Norge har hatt stor suksess med sitt nye takkonsept. Nå brukes erfaringene i en ny kampanje for å kapre nye markedsandeler på gulv.

– Vi har definitivt funnet en vinneroppskrift med vårt nye tjenestekonsept og som gjør det enklere for våre kunder å få utført arbeidet, sier Morten Skinnarmo i Byggmakker Norge.

I et marked preget av generell nedgang har Byggmakker Norge gjort det meget bra når det gjelder salg av tak.

– Sammenlignet med 2008 har vi hatt en positiv utvikling når det gjelder tak på nærmere 15 prosent. I tillegg har vi merket at kundene er opptatt av å kjøpe kvalitetsprodukter. Det er tydelig at norske forbrukere er opptatt av å gjøre det ordentlig og skikkelig når det gjelder tak. Vi har for eksempel en positiv indeks på hele 151 prosent når det gjelder tegltakstein, et produkt som ligger i den øvre prisklassen. En hyggelig tilbakemelding fra våre leverandører er at vi i 2009 også har tatt markedsandeler, sier Skinnarmo.

Enklere å få lagt gulv

Ifølge Prognosesenteret utgjorde i 2008 det norske ”gulvmarkedet” i Norge ca 16 millioner kvadratmeter gulv.

– Tar man utgangspunkt i en snittpris per kvadratmeterpris på 250 kroner, innebærer det et marked verdt 4 mrd norske kroner. Selv om dette er omtrentlig tall, illustrerer det likevel tydelig hvor stort dette markedet er i Norge, sier Skinnarmo

Markedet for renovering og oppussing i Norge er økende. Det inkluderer også legging av gulv. Utviklingen går også i retning av at norske forbrukere gjerne vil ha ferdige løsninger.

– I vårt nye gulvkonsept har vi derfor valgt å gjøre det enkelt for kunden å få lagt gulv. Fra første gang kunden tar kontakt med oss, skal det ikke ta mer enn 10 dager før vi kommer på befaring. Deretter skal vi innen ti dager oversende et tilbud. Når kunden godtar tilbudet sørger vi for at gulvet blir lagt til avtalt tid og til avtalt pris, sier Skinnarmo

Forbruker og proff fornøyd

I det nye konsept har Byggmakker gjort mye av det praktiske tilretteleggingsarbeidet for både proff og forbrukerkundene.

– Det innebærer utvikling av standardkontrakter og en egen avtale med Veolia når det gjelder håndtering av avfall på en miljøforsvarlig måte. Erfaringene fra takkonseptet er at dette blir verdsatt av kundene. Alle opplever dette som en ”vinn/vinn-situasjon”. Når vi nå går i gang med en massiv reklamekampanje og oppfølging lokalt, tar vi derfor høyde for å kapre nye markedsandeler i gulvmarkedet, sier en offensiv Morten Skinnarmo.