Det er første gang at Drammenbanen blir stengt på en hverdag som følge av anleggsarbeidene knyttet til det nye dobbeltsporet Sandvika - Asker. Mens banen var stengt ble det utført store arbeider på Asker stasjon, i Lieråsen tunnel og på bruene ved Sandvika, melder Jernbaneverket på sin hjemmesider. I Lieråsen tunnel var det natt til fredag gjennomslag i den nye tunnelen som er sprengt inn til tunnelen for å skape en serviceadkomst og rømningstunnel. På Asker stasjon er trafikken nå lagt om slik at sporene 1,3, 5 og 6 er i bruk, mens det er er anleggsområde midt mellom sporene fram til sommeren 2004. Det skal være fire spor som er i drift på Asker stasjon under hele anlegget. Det mest kompliserte arbeidet som ble utført i helgen var fjerning av den massive betongkonstruksjonen i stasjonens nordre ende ved tunnelinngangen. Dette er nødvendig av hensyn til de to nye hurtigtogsporene som skal komme inn her. Adkomsten til togene i Asker er også endret og nå er det bare den søndre gangbrua som kan benyttes i tillegg til adkomsten fra øst. Når stasjonen er ferdig ombygd vil en fotgjengerundergang bli åpnet under alle sporene, foreløpig kan denne bare benyttes mellom spor 5 og 6.
- Nøkkelord
- Import