Vellykket arbeidshelg på Drammenbanen

De store anleggsarbeidene på Drammenbanen fra torsdag kveld og fram til natt til mandag gikk etter planen. Første tog passerte Asker stasjon like etter klokken 04.00 mandag morgen.

Det er første gang at Drammenbanen blir stengt på en hverdag som følge av anleggsarbeidene knyttet til det nye dobbeltsporet Sandvika - Asker. Mens banen var stengt ble det utført store arbeider på Asker stasjon, i Lieråsen tunnel og på bruene ved Sandvika, melder Jernbaneverket på sin hjemmesider. I Lieråsen tunnel var det natt til fredag gjennomslag i den nye tunnelen som er sprengt inn til tunnelen for å skape en serviceadkomst og rømningstunnel. På Asker stasjon er trafikken nå lagt om slik at sporene 1,3, 5 og 6 er i bruk, mens det er er anleggsområde midt mellom sporene fram til sommeren 2004. Det skal være fire spor som er i drift på Asker stasjon under hele anlegget. Det mest kompliserte arbeidet som ble utført i helgen var fjerning av den massive betongkonstruksjonen i stasjonens nordre ende ved tunnelinngangen. Dette er nødvendig av hensyn til de to nye hurtigtogsporene som skal komme inn her. Adkomsten til togene i Asker er også endret og nå er det bare den søndre gangbrua som kan benyttes i tillegg til adkomsten fra øst. Når stasjonen er ferdig ombygd vil en fotgjengerundergang bli åpnet under alle sporene, foreløpig kan denne bare benyttes mellom spor 5 og 6.