Færre signalfeil på jernbanen

Det er blitt merkbart færre feil ved jernbanens signal- og sikringsanlegg. Hittil i år har tallet falt med 20 prosent.

Jernbaneverket begynner å se gode resultater av det omfattende vedlikeholds- og fornyelsesarbeidet som er satt i gang.

Vedlikeholdsdirektør Odd Erik Berg i Jernbaneverket sier at det i fjor svært ofte ble kjørt med redusert fart rundt om på jernbanenettet på grunn av feil ved infrastrukturen.

I år har vi vesentlig færre slike saktekjøringer. På den annen side har vi flere som er planlagt, og som henger sammen med arbeidene vi har satt i gang. Der vi driver vedlikehold og fornyelse, må vi redusere hastigheten noe mens jobben gjøres. Men det er jo en viktig forskjell, ettersom disse saktekjøringene vil gi bedre baner og ende færre feil, sier Berg.

Han sier at den store utfordringen for Jernbaneverket er å få gjort enda mer vedlikehold og fornyelse, uten at det samtidig går ut over punktligheten i togtrafikken.

Punktligheten for alle persontog var ved utgangen av september på 87 prosent. Dette tallet tar med alle former for forsinkelser, enten det gjelder bane- og signalanlegg, togmateriell eller vær- og føreforhold.