Åpner for ny vurdering av biodieselavgiften

Regjeringspartiene åpner for å vurdere forslaget om avgift på biodiesel på nytt når forslaget til statsbudsjett behandles av Stortingets finanskomité.

Fakta om biodiesel

 

* Biodiesel er en diesel som fremstilles av naturlige råvarer, som for eksempel soyabønner eller raps. Raps er den vanligste råvaren i Europa.

* I Norge produseres biodiesel stort sett av lakseolje, fiskeavfall, frityrolje og raps. Det kan også fremstilles biodiesel av flis og spon.

* Biodiesel blir brukt som et miljøvennlig alternativ til oljediesel.

* Biodiesel gir mindre utslipp av helseskadelige emner som benzen og svovelforbindelser, men det gir også noen økte utslipp.

* For å være mest mulig miljøvennlig bør biodiesel være produsert av raps i henhold til europeisk standard.

* Dette har ført til at områder med matproduksjon er omgjort til produksjon av raps som brukes til drivstoff.

(Kilde: Wikipedia/Bellona)

– Jeg mener det er en saklig god begrunnelse for avgift også på biodiesel. Spørsmålet er om avgiften skal innføres nå eller senere, sier finanskomiteens leder, Torgeir Micaelsen (Ap), til NTB.

Han viser til at ulykker, veislitasje og lokal forurensning ikke forsvinner selv om bilene kjører på biodiesel.

– Det er gode grunner til at de som kjører på biodiesel skal være med å betale denne delen av regningen, sier Micaelsen.

I statsbudsjettet foreslår regjeringen at fritaket for autodieselavgift blir halvert i 2010 med sikte på endelig utfasing i 2011.

Vil endre avgiften

Senterpartiets finanspolitiske talsmann Per Olaf Lundteigen sier til NTB at hans utgangspunkt er at avgiften bør endres.

Han mener at det staten taper på å redusere eller fjerne avgiften på biodiesel, kan hentes inn ved å øke avgiftene på bensin og oljediesel. Avgiften på biodiesel er anslått å gi rundt 200 millioner kroner i statskassa neste år.

– Høringsuttalelsene har entydig vist at det var feil å innføre avgiften. Hvis vi ønsker å øke bruken av biodiesel, må vi legge til rette for det, blant annet ved at det blir lønnsomt å bruke biodiesel fremfor oljediesel, sier han.

Lundteigen mener at det må legges til rette for annen generasjon av biodrivstoff, drivstoff som blir produsert ved hjelp av tømmer, ikke av raps. Bruken av raps er kontroversiell fordi det som kunne ha vært brukt til mat, ender som drivstoff.

– Det er ikke noen fremgang å kjøre biler på mat, konkluderer Lundteigen.

Han viser til at Borregaard er langt fremme i arbeidet med å omgjøre tømmer til drivstoff, og at Norske Skog er i startgropen med et stort og viktig prosjekt.

Kritisk opposisjon

Fremskrittspartiet og Venstre har kritisert forslaget om avgift på biodiesel med krasse ord.

Frp er glad for signalene om å vurdere avgiften på nytt, men misliker signalene fra Micaelsen om at det er et spørsmål når avgiftene skal innføres.

– Han bekrefter at innføringen av avgiften ikke var et arbeidsuhell, slik flere rødgrønne politikere har forsøkt å unnskylde seg med. Det viser at regjeringen må legge fram en egen sak om dette, slik at den kommer med klare langsiktige signaler til både bransjen og forbrukerne, sier partiets energi- og klimapolitiske talsmann, Ketil Solvik- Olsen til NTB.

Venstre er glad for signalene om at regjeringspartiene er åpne for en vurdering av avgiften.

– De signalene som kommer fra regjeringspartiene om å snu i saken om biodieselavgiften, viser hvor meningsløst næringsfiendtlig og miljøfiendtlig den rødgrønne regjeringens forslag om en slik avgiftsendring i utgangspunktet var, sier partiets finanspolitiske talskvinne Borghild Tenden.

Forslaget om avgift førte til at Norges eneste biodieselfabrikk sendte ut permitteringsvarsel til sine ansatte. Fabrikken i Fredrikstad ble åpnet av miljøvernministeren i juni.