NCC bygger Møllenberg-tunnelen

NCC Construction Norge skal bygge en ny del av E6 i Trondheim, på oppdrag av Statens vegvesen. Kontrakten omfatter 500 meter ny tunnel og vei, og er verdt 546 millioner kroner.

Prosjektet er en del av Statens vegvesens stamveiprosjekt for E6 i Trondheim og Stjørdal.

NCCs kontrakt består av en ny firefelts E6 mellom Pirbrua og Møllenberg i Trondheim sentrum. Strekningen er på ca. 500 meter, og rundt 300 meter består av en betongtunnel som bygges i leirgrunn. Betongtunnelen skal senere kobles sammen med en fjelltunnel til en felles tunnel på 2,5 km som skal hete Strindheimtunnelen. Tunnelen skal redusere trafikkbelastningen, og bedre miljøet i Trondheim sentrum.

NCC skal i tillegg bygge en ny undergang under jernbanen. I deler av byggeperioden skal derfor jernbanetraseen flyttes.

- Dette er en stor og utfordrende jobb som vi gleder oss til å ta fatt på. I forbindelse med innlevering av vårt tilbud jobbet vi mye med hvordan vi skal utføre jobben, og nå skal det bli spennende å sette i gang, sier distriktssjef Tor Nordstrøm i NCC Construction.

Ved tildeling av denne kontrakten har Statens vegvesen gitt entreprenøren mye av ansvaret for hvordan arbeidet skal løses. Det er første gang Statens vegvesen bruker en slik anskaffelsesform.

Å finne en entreprenør til byggejobben har ikke vært en enkel og rask prosess. Det har tvert imot tatt lang tid. Entreprisen ble nemlig valgt ut til å være et pilotprosjekt for anskaffelsesmåten konkurransepreget dialog i Statens vegvesen. Siden i vinter har prosjektledelsen i Vegvesenet hatt dialogmøter med tre forskjellige entreprenørgrupperinger. I sommer fikk de tre deltakerne utarbeide tilbudene sine, og i september var det tilbudsåpning. To av de tre valgte å levere tilbud. NCC Construction kom med det laveste tilbudet, og etter en periode med kontrollregning ble det gjort en endelig beslutning fra Statens vegvesen på å gi jobben til dem.

- Det har vært en lang prosess, men det gjør byggemetoden sikrere. Entreprenøren har med veiledning fra Statens vegvesen selv bestemt hvordan de vil bygge betongtunnelen, og fokuset har vært på å ta hensyn til de som bor i området på Møllenberg, sier prosjektleder Harald Inge Johnsen i Statens vegvesen.

- Til våren starter vi for fullt med kalk- og sementpeling for å stabilisere kvikkleira, sier Henriksen.

Det betyr at man bruker et stort bor for å grave seg ned i kvikkleira og blander den med kalk og sement for å gjøre den stiv. Det gjøres tett i tett i et område for å gjøre kvikkleira mer motstandsdyktig mot bevegelse.

I slutten av mars blir jernbanen lagt om i en ny midlertidig trase forbi Lademoen stasjon, og Skippergata stenges under jernbanen. Allerede nå er traseen til jernbanen i ferd med å bygges, som en del av de forberedende arbeidene.

I juni/juli blir en gruppe gamle verneverdige trehus flyttet unna for å gi plass til byggegropa. I de opprinnelige planene skulle 12 hus flyttes, men nå blir byggegropa mindre og dermed kan seks av husene bli stående på kanten av byggegropa. Seks hus skal fortsatt flyttes, og lagres midlertidig på en parkeringsplass på Buran. Når betongtunnelen er ferdig, blir husene flyttet tilbake på plass. Flere av husene i området rett ved byggegropa skal stå ubebodd i perioder.

Byggegropa blir på det meste vel 20 meter dyp og ca. 24 meter bred.

Byggeleder Anders Beitnes forklarer at metoden som er valgt skal gjøre det sikkert å bygge i kvikkleira.

- Det blir en helt stiv byggegrop med stålspunt i veggene som gjør at kvikkleira ikke skal få lov til å røre på seg. Grunnvannstrykket i omgivelsene opprettholdes i hele anleggsperioden, sier Beitnes.

Fra neste sommer og de neste årene kommer det til å bli betydelige mengder støy og støv fra anleggsområdet for folk som bor i nærheten.

- Det er ikke til å unngå at det blir støy og støv, men det er viktig at vi og entreprenøren varsler når arbeid må foregå utenom vanlig arbeidstid i hverdagene. Vi skal ta hensyn til naboene, og for eksempel det at vi velger å ha en del hus stående ubebodde rundt byggegropa i perioder gjør at de skjermer en del for resten av nabohusene.

Trafikken langs Innherredsvegen skal ikke hindres for mye selv om det blir en stor byggegrop helt fra den andre siden av jernbanen på Nyhavna, til Møllenberg. Trafikken i Innherredsvegen føres over byggegropa via en midlertidig bru. Det settes også opp to gang- og sykkelbruer for å lose de myke trafikantene trygt forbi anleggsområdet, den ene gjennom Strandvegparken og den andre i Kirkegata.

Prosjektet starter umiddelbart med planlegging, arbeidet med vei og tunnel begynner første kvartal 2010. Prosjektet skal være sluttført i juni 2013. Ordren registreres i 4. kvartal.