Gratis å kjøre Ålesundstunnelene fra søndag

Søndag 25. oktober klokken 18 er 22 år med bompenger i Ålesundstunnelene over.

Fakta om Ålesundstunnelene

* Ellingsøytunnelen: 3.481 meter

* Valderøytunnelen: 4.146 meter

* Giskebrua: 552 meter

* Godøytunnelen: 3.835 meter

* Sambandet åpnet av Kong Olav 20. oktober 1987

* Trafikk per dag i 2008: 4.770 biler

* Byggekostnad 780 millioner kroner

* Reell kostnad med bompenger, avskrevet gjeld og rehabilitering: 3,2 milliarder kroner

Tunnelene var blant de første undersjøiske tunnelene i Norge og ble åpnet av Kong Olav 20. oktober 1987.

– Det er naturligvis en stor dag for alle at det nå blir gratis å kjøre tunnelene, sier daglig leder i Ålesund og Giske tunnel- og brusamband, Thorvald Skogheim, til NTB. Han og to andre på kontoret samt sju-åtte ansatte på bomstasjonen på Kverve mister samtidig jobben.

Katastrofeprosjekt

Ålesundstunnelene er blant de store katastrofeprosjektene i norsk samferdsel. Det kostet opprinnelig 780 millioner kroner å bygge de to tunnelene over til Ellingsøy og Valderøy samt Godøytunnelen og Giskebrua. I ettertid har trafikantene betalt noe over 1,37 milliarder kroner i bompenger og selskapet sitter i tillegg med en ubetalt gjeld på 1,38 milliarder kroner som etter avtale med pantekreditorene er avskrevet.

Prosjektet ble realisert i en tid med enorm optimisme og banker som var mer enn villig til å låne ut penger. Dette var i den såkalte «jappetida».

Sunnmørsbanken endte sine dager blant annet som en følge av at det meste gikk galt med Ålesundstunnelene. Og den store gjelda måtte Bankenes Sikringsfond, DnB NOR, Nordea, Fokus Bank, Sparebanken Møre og Volda og Ørsta Sparebank ta seg av.

Renta steg

Det som skjedde var at renta steg voldsomt. Allerede året etter åpningen var rentesatsen på byggelånet kommet opp i 16,5 prosent. Bompengeselskapet klarte etter hvert ikke å betale rentene. I 1990 var tunnelselskapet veldig nær en konkurs. Det endte i stedet med en gjeldsavtale med bankene samme år.

– Det som i tillegg skjedde var at prosjektet tidlig ble utvidet til å omfatte Giskebrua og Godøytunnelen. Det ble et for tungt løft. På toppen av det hele ble trafikken – og dermed bompengeinntektene – mindre enn prognosene som var lagt til grunn, sier Skogheim.

I ettertid innser de fleste at skeptikerne til dette prosjektet fikk rett. På den andre siden ligger tunnelene der og kan ikke flyttes. De er til stor glede for alle som skal ta flyet på Vigra, og for folk på øyene som skal til byen.

Ferdig renovert

De siste årene er Ålesundstunnelene renovert. Både Ellingsøytunnelen og Valderøytunnelen er kraftig oppgradert, og dette arbeidet var ferdig så sent som 10. oktober i år. Oppgraderingen har kostet 448 millioner kroner.

Statens vegvesens prosjektleder, Ole Kristian Birkeland, er fornøyd med resultatet. Skanska har vært hovedentreprenør, og det er blant annet bygget inn en vesentlig bedre brannsikring enn i de opprinnelige tunnelene.

Typisk nok ble avslutningen av denne store jobben ikke markert på annen måte enn med gratis kaffe og svele på ferja som måtte settes inn mellom Valderøy og Ålesund.

Søndag – når bomstasjonen stenger for godt – blir det derimot stor feiring på begge sider av tunnelåpning med ordførere, store kaker og tryllekunstnere på plass.