Systemhus-kjeden forsyner seg

Systemhus-kjeden forsyner seg i markedet. Mens boligbygging og salg så langt i år viser tilbakegang, bygger kjeden mer og øker salget. Og nå rundes milepælen 50 medlemmer.

Mens boligbyggingen her til lands ligger an til en nedgang på 3,2 prosent i år, kan Systemhuskjeden vise til en vekst på 10,5 prosent. Så langt i år har salget av nye boliger falt med over 14 prosent, men Systemhus har solgt 3,7 prosent flere boliger i år enn på samme tid i fjor. Tallene vakte jubel på Systemhus-kongressen som i år holdes i Bodø som for anledningen ble titulert som Systemhus-hovedstaden siden kjeden har sitt hovedkvarter her. På årets samling er det nærmere 170 personer som representerer medlemsbedrifter, ledsagere, leverandører og samarbeidspartnere. Disse fikk også høre at kjeden har nådd en milepæl. Rett før kongressen startet, tikket medlem nummer 50 inn til hovedkvarteret. Kjeden liker å markedsføre seg som litt annerledes, og dette har i årets løp ført til mye medieoppmerksomhet. Særlig har det nytenkende og modernistiske huskonseptet Karakter fått høy oppmerksomhet som ikke ble mindre av at kjeden vant Boligprodusentenes nyskapningspris for konseptet. Hustypen er også blitt godt mottatt i markedet, og byggingen av det første huset avsluttes i disse dager i Svolvær. Byggeindustrien kommer i sitt julenummer tilbake med mer stoff fra Systemhus-kongressen hvor det blant annet skal presenteres nye prinsipper for fremtidig boligbygging i tre.