Rusk i NAVet

Riksrevisjonen kommer med en drepende kritikk av NAV. I NAV forsvarer man seg med at alle problemene skyldes et datasystem som er 31 år gammelt og som for lengst er gått ut på dato. Men dette måtte man være klar over da NAV-reformen ble innført, og ledelse og fagfolk i systemet burde ropt varsku her så det runget både i storting og regjering. Vi tror at det er helt andre årsaker som ligger bak. Toppledelsen burde tatt konsekvensen for lengst. Problemene i NAV er først og fremst knyttet til udugelig ledelse – og det gjelder på mange nivå.

Vi vet at det er stor frustrasjon blant de ansatte i NAV-systemet. Nå ser vi at hele prosessen med å samle de aktuelle etatene var forhastet og for dårlig planlagt – og de som ble satt til å lede denne prosessen har ikke vært voksne nok til å makte oppgaven. Eller var kanskje oppgaven for stor? Det var ulike kulturer som skulle smelte sammen, men dette har vist seg å være en heller vanskelig jobb.

Det har vært mye frem og tilbake for de ansatte. Det utrolig er at mange av dem som var satt til å hjelpe folk som falt utenfor, nå har falt utenfor selv. Det er få andre institusjoner som har større sykefravær enn nettopp NAV.

For dem som skulle hjelpes har situasjonen blitt nærmest umulig. Vi merker oss at det også er store variasjoner i servicenivå alt etter hvilket NAV-kontor man tilhører. Vi vet at mange som var syke på forhånd er blitt langt sykere etter at de har vært i kontakt med NAV. Skal man komme inn i NAV- systemet må man være både jurist og helt frisk. I tillegg må man ha all verdens tålmodighet.

Nå har vi fått en nye ansvarlig statsråd. Den første oppgaven bør være å skifte ut toppledelsen i NAV – og så må det ryddes i alle ledd.

I utgangspunktet var tanken om NAV helt rett, men dessverre har for mange, for udugelige mennesker skuslet det hele til.

Får vi ikke kontroll over NAV så vil regningen til skattebetalerne bli tung å bære.